KRISTIANSAND: — Det første jeg tenkte på var at det var så unødvendig, sier rådgiver ved Folkehelseforum i Kristiansand Kommune.Til daglig jobber han for å forbygge ulykker i trafikken og det kan se ut som om de tiltakene ulike instanser setter inn fungerer. De 14 dødsulykkene på Agder i fjor var en markant nedgang, men bak tallene ligger det mange skjebner. For Sæbø ble 2005 en påminnelse om hva han jobber med.- Det var i fjor høst det skjedde. Min tremenning og hans kone var med en gruppe motorsyklister som kjørte vestover på E 18 i nærheten av Grimstad. En bil kom inn i motgående kjørefelt og braste inn i syklene. To omkom. Derav min tremenning. Det viser hvor fort det kan skje. Bilen som kjørte inn i dem hadde blankslitte dekk, forteller Sæbø.To av motorsyklistene kom med i dødsstatistikken for Agder-fylkene, men bak tallene skjuler det seg langt flere ofre.- Jeg tenkte at det er så lite som skal til for at sånne ulykker skjer. Klart en føler en bitterhet etter en slik ulykke, men mest oppgitthet. Det er så unødvendig.- Man ser hvor mange som blir rammet av en slik ulykke. Det er de nærmeste som jeg tenker på nesten hver eneste dag. Det er venner, bekjente og arbeidskolleger som alle blir berørt. Dette skal i hvert fall ikke skje flere, tenkte jeg i etterkant av ulykken, sier Sæbø. Vil gi ungdom en støkk

Akkurat det er 47-åringens arbeidsoppgave i det daglige. Rådgiveren er leder for et nytt prosjekt i Norge som skal ta for seg den gruppen som er mest utsatt for skader - nemlig personer mellom 18 og 25 år.- Kommunelegen tok initiativet til dette. Han hadde erfaring fra et forsøk som var rettet mot ungdom som de hadde hatt i Harstad. Blant annet sammen med Martin Schanche. Vi ønsket å gjøre noe tilsvarende her nede og bestemte oss for at prosjektet skulle være praktisk.Tanken til Sæbø er å gi ungdom som nettopp har fått lappen en advarsel på hva stor fart kan føre til ved at de selv erfarer det.- Vi skal ha egne kurs hvor deltakerne blir tatt med på bane hvor de selv skal kjøre. Vi ønsker rett og slett å sette en støkk i ungdommene slik at de lærer at det å kjøre fort kan utsette dem selv og andre for stor fare. Vi ønsker ikke at deltakerne skal mestre de situasjonene som de kommer i under kurset. På den måten tror jeg de lærer bedre enn å høre på et foredrag, sier Sæbø som har lang fartstid som nettopp pedagog i skolen. Dansk suksess

Inspirasjonen til prosjektet kommer fra Danmark. Sæbø tok med seg fire ungdommer til Vejle og gjennomførte kurset «Respekt for fart». Den danske modellen inneholder kjøring på bane, møte med helsepersonell og ikke minst et møte med trafikkofre. Gulroten i tillegg til økt forståelse for fart, er rimeligere forsikring på bil.- Bilforsikringen for personer mellom 18 og 25 år er veldig dyr. Vi ønsker et samarbeid med forsikringsselskap i Norge som kan gi en rimeligere forsikring til dem som gjennomfører dette kurset. Erfaringene fra Danmark viser at de som gjennomfører kurset har lavere ulykkesrisiko enn dem som ikke har gjort det. Det kan gi ungdom som ønsker en egen bil en lavere terskel til å få en egen forsikring, mener Sæbø.I løpet av mars måned skal prosjektet settes i sving. Kristiansand Kommune samarbeider med en trafikkskole i byen på disse kursene.- Så vidt jeg vet er det ingen i Norge som har prøvd dette før. Dette er et tiltak som kan føre til at antall ofre i trafikken blir ytterligere redusert, sier Sæbø.