I dag ble altså opplagsutviklingen for landets aviser lagt fram. Totalopplaget for Sørlandets største avis har sunket med 878, og ligger nå på 43263. — Dette er selvfølgelig ikke hyggelige tall, men vi ligger i hvert fall under landsgjennomsnittet i nedgang, sier Holmer-Hoven.

De fleste andre regionavisene har hatt større nedgang. Bergens Tidende har en nedgang på 813, Adresseavisen 5832 og Stavanger Aftenblad 1313. Men Aftenposten har en klar fremgang på 2855. Dette trøster sjefredaktøren som er godt i gang prosessen med å legge om Fædrelandsvennen til tabloid.

— Dette blir den mest revolusjonerende forandringen i avisens historie, og vi har god tro på at dette skal påvirke utviklingen, sier Holmer-Hoven. Den 18. september lanseres tabloidversjonen av Fædrelandsvennen.

Men om opplagstallene går ned for papiravisen, har mediehuset Fædrelandsvennen aldri hatt flere lesere av sine redaksjonelle produkter. Det er fordi Fædrelandsvennens nettavis, fvn.no, nå nærmer seg et snitt på 20.000 unike brukere per dag. I disse dager ansettes seks nye redaksjonelle medarbeidere for å styrke nettavisen ytterligere, blant annet med ettermiddags- og kveldsvakter.

— Dessuten gjøres det et godt arbeid i markedsavdelingen og fjorårets økonomiske resultat for bedriften er tidenes beste, sier sjefredaktøren. Resultatet ble et overskudd på 43 millioner kroner etter skatt.