ALKOLÅSGØTEBORGSvenskene lanserer alkolås som tilleggsutstyr i sine nye modeller som første bilprodusent i verden.Sikkerhet er Volvos honnørord nummer en. Volvo har vært verdensledende i passiv sikkerhet i sine biler helt siden bilbeltet ble introdusert første gang, selvsagt av Volvo. Veldig mye er gjort på den passive sikkerhetssiden. Nå satser svenskene på aktiv sikkerhet. En mengde elektroniske hjelpemidler skal forebygge og forhindre ulykker død og skade. Er sammenstøtet uunngåelig, skal de nye hjelpemidlene redusere konsekvensene av ulykken. FARLIG, FARLIG.

Alkolåsen skal forhindre at du kjører ut i trafikken i påvirket tilstand. Ja, Volvo kjenner til at du vet at det er farlig å kjøre i alkoholpåvirket tilstand. Likevel legger utrolig mange ut på veien med alkohol i blodet. I om lag 30 prosent av ulykkene på veiene er alkohol med i spillet. Med en alkoholmengde på mellom 1,0 og 1,5 promille i blodet stiger sjansen for å bli innblandet i en ulykke 10 ganger for en voksen, rutinert sjåfør. Med 0,5 promille øker sjansen for ulykke med 900 ganger for en ung, urutinert sjåfør.Og bare så du vet det: En halv vinflaske drukket relativt raskt gir en promille på mellom 0,9 og 1,3 promille, alt etter kroppsvekt og fysisk form. Du forbrenner 0,15 promille i timen. Det er altså ikke gjort i en fei å komme ned på 0,2 i promille når du kan kjøre igjen. MANGE på VEIEN.

Og for deg som har verdens beste samvittighet og aldri rører en dråpe før du skal ut i trafikken; for eksempel i Sverige er det regnet ut at det til enhver tid er minst 20.000 sjåfører som er promillepåvirket ute i trafikken. Det er like mange som det finnes drosjer i Sverige. Teoretisk møter du altså like mange med promille som du møter taxier når du kjører.Du liker ikke den tanken? I PRODUKSJON.

I fjor viste Volvo sin belteintegrerte alkolås på prøvestadiet. Nå kommer produksjonsmodellen. Det er en avansert måleinnretning som har fått sin egen ladestasjon diskret plassert til venstre for rattet. Før du forsøker å starte bilen, skal du blåse jevnt inn i et munnstykke på måleren i minst fem sekunder. Resultatet sendes til bilens datahjerne. Blåser du grønt, kan du kjøre. Rød farge betyr at Volvoen blir stående. Det går 30 minutter før du kan blåse igjen. ADVARSEL.

Viser måleren en promille over lovens krav på 0,2 i promille, blir bilen umulig å starte. Blåser du til et utslag på mellom 0,1 og 0,2 i promille får du lov til å kjøre, men du blir advart om situasjonen du er i på displayet foran deg. Du blir bedt om å vente med kjøringen. I 2008-modellene kan du kjøpe alkolåsen i Sverige, det øvrige Europa og i USA. De store og kostbare Volvo-modellene er først ute. Senere i 2008 kommer muligheten til alkolås også i de mer folkelige Volvo-modellene. LAVERE pris.

For å få kundene til å kjøpe alkolåsen, som i utgangspunktet koster 8000 kroner (går ned i pris ved større produksjonsserier), satser Volvo på bilene som er offentlig bruk, taxier og flåtekunder. Som motivasjon for å kjøpe alkolåsen, satser Volvo på lavere forsikringspriser og redusert bilskatt for bilister med lås i bilen.Tekst: Sven Emil Refsethsven.emil.refseth@aftenbladet.noSTAVANGER AFTENBLAD/FÆDRELANDSVENNEN