KRISTIANSAND: Men ingen fra Sørlandet har brukt det argumentet for å få staten til å bevilge mer, slik at du kunne betale mindre.
— Det ergrer meg veldig at verken jeg eller andre har tenkt på dette før. Siden vi ikke har lokaltog, burde vi selvsagt få penger til vei - tilsvarende det de andre får til tog. Staten subsidierer de andre storbyene betydelig, sier KrFs bystyrerepresentant og tidligere jernbanemann Oddbjørn Kleivane.
MILLIARDER
I alle de andre storbyene er statlig drevne lokaltog en viktig ingrediens i avviklingen av lokaltrafikken.
At Kristiansand får mindre statlig hjelp til lokal trafikkavvikling enn de andre storbyene, er det ingen tvil om når man går inn i Jernbaneverkets investeringsprogram, hvor bedre lokaltogtilbud i storbyene har førsteprioritet:
Oslo: 3,7 milliarder kroner til ny tunnel Sandvika-Asker.
2,7 milliarder kroner til ny tunnel Lysaker-Sandvika.
Cirka to milliarder til to nye togstasjoner.
Trondheim: 630 millioner kroner til ny tunnel hovedsakelig for avvikling av lokaltogtrafikk.
Stavanger: 1,5 milliarder kroner til dobbeltspor til Sandnes for å bedre lokaltogets fremkommelighet.
Bergen: Jernbaneverket skal bygge ny lokaltogtunnel til Arna til over én milliard kroner.
Til sammen snakker vi om over 10 milliarder vedtatte statlige togkroner til de andre storbyene. I bompengepakken for Kristiansand som ble vedtatt i bystyret onsdag skal bilistene ut med 85 prosent av regningen. Staten dekker bare 15 prosent.
MÅ LÆRE
— Vi måtte jo vedta, ellers hadde kanskje hele veipakken gått fløyten. Nå må vi lære å manne oss opp til kamp i fremtiden. Vi må bruke disse regnestykkene om tog for hva de er verdt, sier Oddbjørn Kleivane.
— Det er urealistisk med lokaltog mellom bydelene i Kristiansand. Vi avhengig av buss og bedre veier. Og da bør staten ta mer ansvar for veiene hos oss enn i de andre storbyene, sier Kleivane.
Fylkesordfører Thore Westermoen leder samferdselsutvalget for Kristiansand-regionen, og han er enig i at Kristiansand behandles urettferdig fordi andre storbyer får mye mer i jernbanemidler.
— Men jeg går ikke med på at vi har gjort en dårlig jobb i forhold til statlige bevilgninger. Vi måtte godta denne bompakken for i det hele tatt å få til vei. Men en langsiktig kamp for mer rettferdig fordeling av penger, er jeg helt med på, sier han.