Sørlandets veikrav sto i fokus i Stortinget i går. I en interpellasjonsdebatt om tiltak for å bedre trafikksikkerheten, reist av Aud Blattmann (Ap), lovet samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll å se konkret på de mest ulykkesbelastede områder i de hardest rammede fylkene, for å bruke innsatsen der. Statsråden var imidlertid lite konkret da Gunnar Halvorsen (Ap) spurte om Sørlandets veistandard og ulykker er av en slik karakter at det er behov for et ekstra løft.— Det er noe av det som vurderes i Norsk transportplan som legges fram for Stortinget i inneværende sesjon. Så får vi se når Stortinget behandler planen, om vi er enige om veien videre, sa Fjærvoll. Aud Blattmanns interpellasjon var bredt anlagt. Hun tok opp spørsmålet om hva som kan gjøres for å bedre trafikksikkerheten både på sjø, vei og jernbane. Hun viste den senere tids store og alvorlige ulykker, og til at 299 personer ble drept på veiene våre i fjor.- Hva vil statsråden foreta seg for å redusere ulykkene, tap av menneskeliv og samfunnets tap i forbindelse med ulykkene? spurte Blattmann.Hun viste bl.a. til at risikoen for å bli drept eller alvorlig skadet er 30 ganger høyere på E 18 i Aust-Agder enn på E 18 mellom Oslo og Drammen.- Vi kan ikke fortsette å skyve problemene i transportsektoren foran oss lenger. Det er ikke penger vi mangler, og det må ikke bli slik at vi av fare for inflasjon og økte renter ikke vil satse på sikkerhet. I mine øyne er det umoralsk, sa Aud Blattmann.Samferdselsminister Fjærvoll sa at regjeringen har en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller livsvarig skadede i trafikken. Visjonen vil bli konkretisert i Nasjonal transportplan for perioden 2002-2011 som skal legges fram for Stortinget før sommeren.- Dette betyr at det spesielt for veisektoren vil kreves en ny tilnærming til sikkerhetsspørsmål, med sterkere fokus på de alvorlige ulykkene. Utgangspunktet for en slik visjon er en erkjennelse av at uhell og ulykker alltid vil kunne skje, men at de alvorlige følgene av dem må forebygges, sa Fjærvoll.Samferdselsministeren understreket at regjeringen i Nasjonal transportplan vil legge betydelig vekt på å styrke sikkerheten i trafikken.- Vi vil også presentere en handlingsplan for trafikksikkerhet på vei, Nasjonal trafikksikkerhetsplan, sa Fjærvoll.Mye av debatten kom til å dreie seg om tilstanden på Sørlandet, og hele seks av landsdelens ni stortingsrepresentanter hadde ordet.- Det blir mer og mer klart at veistandarden på våre stamveier ikke holder mål etter dagens trafikk, sa Gunnar Halvorsen og belyste tilstanden på Agder med tall:- I 1999 ble 39 mennesker drept og antallet skadede er over det dobbelte av andre stamveier. Det er kanskje ingen tilfeldighet at tilfredsstillende veistandarder i Aust-Agder er halvparten av øvrige standarder og med dobbelt så mange ulykker, sa Halvorsen.Torbjørn Andersen (Frp) karakteriserte E 18 gjennom Agder som en av landets verste dødsveier, men ingenting som virkelig monner er hittil blitt gjort.- Det er en ren skam at ikke trafikkdøden ofres mer oppmerksomhet av ansvarlige myndigheter, sa han.Anne Brit Stråtveit (KrF) viste til at antall ulykker på stamveien i Agder-fylkene er dobbelt så høyt som ellers i landet. - Ulykkestallene må ned, sa Stråtveit og understreket at arbeidet med «Lista-pakken» og E 39 må fortsettes som planlagt.Av forebyggende tiltak uttrykte Åse Gunhild Woie Duesund (KrF) håp om at forslaget om å redusere promillegrensen fra 0,5 til 0,2 må bli vedtatt.- Tålmodigheten er slutt på Agder. Ingen landsdel får så lite penger i forhold til innbyggertallet, sa hun og viste til kampanjen for økte midler til stamveien. En stor delegasjon fra næringsliv, shipping, høyskole og politikere vil tirsdag understreke at nå er det Sørlandet som må bli prioritert, sa Woie Duesund.