KRISTIANSAND: Onsdag ettermiddag satte Sjøfartsdirektoratet i verk en større kontroll av redningsutstyret Selantic på norske ferjer etter at det ble avdekket en alvorlig feil i pakkingen av utstyret på ferjene «Tysfjord» og «Hamarøy». Totalt ble 13 ferjer i andre deler av landet stanset inntil utstyret var sjekket.Feilen besto i at en såkalt redningsstrømpe var pakket feil etter en rutinemessig kontroll fra produsenten. Strømpene brukes til å evakuere passasjerer ned til redningsbåtene. Linene som skal feste denne strømpen til skipssiden var blitt byttet om, opplyser avdelingsdirektør Magnus Havik i Sjøfartsdirektoratet til Fædrelandsvennen.Mange av Color Lines ferjer benytter tilsvarende utstyr som disse ferjene, blant annet «Skagen». Hun ble kontrollert torsdag uten at det ble funnet noen feil. «Christian IV» har ikke dette systemet, og begge ferjene dermed fortsette sin normale trafikk mellom Kristiansand og Hirtshals.Disse opplysningene bekrefter avdelingsdirektør Havik overfor Fædrelandsvennen.Månedlig kontroll

«Prince of Scandinavia», DFDS' linje mellom Gøteborg, Kristiansand og Newcastle, blir kontrollert av både svenske og danske sjøfartsmyndigheter, men ikke av det norske Sjøfartsdirektoratet. Den benytter heller ikke dette systemet.Kaptein Claus Arnhild opplyser til Fædrelandsvennen at de gjennomfører kontroll av hele redningsutstyret én gang i måneden, og foretar forskjellige brann— og redningsøvelser én gang i uken. Tilsvarende feil er ikke funnet under deres øvelser, heller ikke når de har satt redningsbåtene og -flåtene på vannet.Terje Markussen i Color Line Kristiansand føler seg hundre prosent trygg på at sikkerheten blir godt nok ivaretatt på ferjene, også fordi det i Color Line blir foretatt ukentlige øvelser av forskjellig slag. For øvrig gjennomfører Sjøfartsdirektoratet årlige kontroller av utstyret.Overrasket

Avdelingsdirektør Magnus Havik er overrasket over å finne slike feil på utstyret, og opplyser at det er testet med suksess mange ganger tidligere. Det er også blitt brukt i forbindelse med reelle evakueringer uten å svikte.- Nå har vi gitt produsenten beskjed om å gå gjennom sine pakkerutiner og å lage en bedre instruksjon for pakkingen, sier Havik til Fædrelandsvennen.For øvrig har Color Line redusert kapasitet på «Petter Wessel», «Bohus» og «Sandefjord» til over helgen fordi det ble funnet mangler ved utstyret. Disse båtene er i fart i Oslofjorden.Tas alvorlig

Hos «Sandefjord» var en line lagt feil, mens det hos «Petter Wessel» ble funnet en ødelagt ring som skulle hindre strømpen i å slingre, opplyser sikkerhetssjef Haldor Holum til Fædrelandsvennen.Han er fornøyd med produsentens reaksjon, som tar dette veldig alvorlig.- Tilliten til redningssystemene våre står over alt annet, og jeg har tillit til at produsenten retter opp i de manglene som er avdekket. Jeg regner også med at Sjøfartsdirektoratet vil komme tilbake med sjekk av rutiner og kontroller. Vi kan ikke leve med noen usikkerhet rundt dette, sier Holum.