ARENDAL: Dersom det åpnes for fri konkurranse med ekspressbusser mellom Kristiansand og Oslo, mener fylkesrådmann Eielsen det er reell risiko for at Aust-Agder fylkeskommune kan miste påvirkningsmuligheten den har til å samordne rutetidene. Det er hovedårsaken til at Eielsen ber fylkesutvalget om ikke å gi det lille selskapet Risdal Touring AS i Vegusdal konsesjon.Aust-Agder fylkeskommune har samarbeidet med NSB og Nettbuss Sør om kollektivtilbudet mellom Kristiansand og Oslo. I dag er rutetidene samordnet slik at tilbudene er spredt utover dagen.— Spørsmålet er om tilbudet til brukerne totalt sett blir bedre ved at det kommer inn ytterligere en aktør, spør fylkesrådmannen.Mens Aust-Agder fylkeskommune er negativ til søknaden fra Risdal Touring om å åpne for friere konkurranse, er Vest-Agder, Vestfold og Buskerud fylkeskommuner positive. Oslo kommune har ingen bemerkninger til søknaden. Vestfold Kollektivtransport AS ser positivt på å slippe Risdal Touring til med to avganger daglig i begge retninger.