GRIMSTAD: Det tyske ekteparet og deres ti barn kjørte i to kombibiler på sommerdekk og stanset for å legge på kjettinger. Føret var svært sleipt og snøen lavet ned. Det svenske vogntoget kom vestfra og den 31 år gamle svenske sjåføren tråkket automatisk på bremsen da han fikk se parets to biler, tilhengeren slang ut og traff bilene. Den 41 år gamle tyske kvinnen omkom.Politiet etterforsket ulykken i flere måneder, men ville bildrapstiltale trailersjåføren som kjørte på sommerdekk. Nå er det klart at det heller ikke blir reagert med tiltale for uaktsom kjøring eller bot. Saken er avgjort saken med påtaleunnlatelse, som er den mildeste form for reaksjon politijuristen kan gi.Dette falt den tyske enkemannen tungt for brystet. Han engasjerte advokat Odd Holck-Steen til å klage på avgjørelsen. — Vi mente avgjørelsen var feil og at svenskens kjøring måtte få følger. Etter vår mening brøt han flere bestemmelser han kunne straffes for. Men statsadvokaten var ikke enige med oss og opprettholdt påtalemyndighetens avgjørelse, sier Holck-Steen til Fædrelandsvennen.Politiinspektør Trygve Johnsen sier det var flere uheldige omstendigheter som førte til at påtalemyndigheten valgte å ikke straffeforfølge den svenske trailersjåføren. Etter det Fædrelandsvennen forstår mener påtalemyndigheten at den svenske sjåførens bremsereaksjon og påfølgende kollisjon må sees i lys av at de tyske bilene sto svært uheldig plassert for montering av hurtigkjettinger.Johnsen ønsker ikke å kommentere detaljer i saken, som at traileren kjørte på sommerdekk og at tilhengeren kanskje ikke hadde fått sleng hvis den var forskriftsmessig skodd for det sleipe føret. Den svenske trailersjåføren har godtatt påtaleunnlatelsen, som medfører at dødsulykken kommer på rullebladet uten ytterligere følger. Dermed er saken ute av verden uten kostbar behandling i rettsapparatet.Påtaleunnlatelse i dette tilfellet er resultatet av en skjønnsmessig og samlet vurdering av omstendighetene omkring ulykken og om hvor straffbare de kritikkverdige forholdene er. Påtalemyndigheten har dermed markert at sjåføren kan lastes, men ikke i stor nok grad til straffeforfølgelse eller bot.helge.corneliussen@fedrelandsvennen.no