MINOT: Byen Minot utgjør sentrum i dette norske miljøet i grensetraktene mellom USA og Canada. Her har også mange egder funnet ut at der er penger å tjene og moro å hente.— Vi er her for moro skyld, sier far og sønn Alf og Agnar Nilsen fra Arendal. De selger boller, kjenger og andre små treartikler fra Haugen Treindustri i Tinn.- Gøy, men også viktig å vise seg fram, sier valldølen Ørnulf Hasla fra Hasla Setesdalsølv.- Viktig og morsomt å være her, sier også Norges ambassadør i USA, Knut Vollebæk, når vi spør han om det samme.For 25 år siden møttes norskættede amerikanere i en liten kirke i Nord-Dakota et sted. De hadde begynt å bekymre seg over at den unge generasjonen holdt på å glemme sitt norske opphav, sine tradisjoner, lefser og lutefisk.En av disse var Chester M. Reiten, i dag som for 25 år siden President of Norsk Høstfest. Møtet i den vesle præriekirken var kimen til det som i dag er verdens største etnisk-skandinaviske happening.Norsk Høstfest anno 2002 er en etnisk smeltedigel der norskamerikanere og andre Skandinavia-amerikanere møtes. Men selv om Janice og Lavon, Lavern og Lillian kommer for å oppleve minner og tradisjoner fra sine forfedres tid, er Norsk Høstfest blitt et sted der kommersielle faktorer er vel så fremtredende som den ideelle feiringen av Olsen, Lund og Karlsson. Liten 11. september-effekt

Hvor mye det omsettes for under denne elleville blandingen av underholdning og business, vil ikke Chester Reiten ut med. Men med 60.000 besøkende som betaler inngangspenger, drar på shows til 300 kroner billetten, samt handler lutefisk og andre varer for det samme, sier det seg selv at dette er butikk i hundremillionerklassen.Utstillere Fædrelandsvennen snakket med sier at den negative effekten av 11. september i fjor så godt som er borte. Tvert i mot har terrorhandlingen ført til ny higen etter det opprinnelige og trygge. Da er det bedre å bruke noen hundre dollars på lusekofter til hele familien enn å sette seg opp i et fly. For mange norske leverandører er Norsk Høstfest etter hvert blitt til beinhard virkelighet. Mens Lindesnes Trekkspillklubb gjøgler og spiller på scenen i Oslo-hall, skifter tusenlappene eiere hos Dale, Jøtul og RMC International Inc med vikingeskip på visittkortet. Oslo-paret Gerd og Paal Romdahl har drevet importagentur i Minneapolis i ni år nå. De er grossister for blant annet Selbu, Heide, Volund, Scan Gifts og Hasla Setesdalsølv. Med 25 år i business world wide før de forlot Norge, er ekteparet Romdahl blant de ytterst få nordmenn som har klart seg i denne bransjen ved å flytte til USA. Nå omsetter de for en million dollar årlig og leverer varer til 900 butikker over hele USA- Hemmeligheten ved å lykkes her er erfaring, utdanning, kjennskap til USA og psykologisk teft, forteller Gerd Romdahl. Mannen hennes har blant annet doktorgrad i markedsføring fra universitetet i Wisconsin.- Jeg har det i munnen. Han har det i pennen, og så har vi det begge i hodet. Dessuten nytter det ikke å komme hit med to tomme hender. Du kan heller ikke ligge på sofaen og spise sjokolade, sier fru Romdahl samtidig som hun og Ørnulf Hasla betjener kundene sine.- Vi er ikke særlig imponert over Norsk Eksportråds rolle som medhjelper til å satse på USA. De gir ikke fem øre til bedrifter som ønsker å importere norske varer for salg i USA, sier Gerd Romdahl. Fiskekaker og trekkspill fra Lindesnes

Ole Haaland, daglig leder av Engervik fabrikker på Furuholmen i Lindesnes, kombinerer også business med det hyggelige. Haaland serverer både trekkspillmusikk og ekte, sørlandske fiskekaker til norskamerikanerne. Populære, begge deler, skal vi tro Olemann Haaland i Lindesnes Trekkspillklubb og hans PR-kvinne Randi Aas Haugdal fra Mandal. Når det gjelder trekkspillmusikken kan vi ved selvsyn se at det har gått trekkspillernes vei. Publikum applauderer og danser i Oslo Hall når Vigelandsvalsen ljomer ut blant lutefisk og ekte norske kjøttkaker.Trekkspillerne har spilt seg fra San Francisco via Salt Lake City og Black Hills til Minot. I Salt Lake spilte de Åge Samuelsen-sanger og i Black Hills Arne Bendiksens Siste Mohikaner.Det skal bli video av turneen, opplyser fiskekakehandler Haaland mens han forteller om TV2-programmet om dem som kommer i november, samt spanderer sunne fiskekaker på den altfor ofte hamburgerspisende journalisten. Det er første gang at Engervik fabrikker prøver seg på USA. Via Chigaco Import har de fått avtale om markedsføring. Etterspørsel etter fiskeproduktene fra Lindesnes fra amerikanere på besøk i gamlelandet satte i gang det hele.- Det gjelder å lukte seg fram til hva som faller i amerikanernes smak, sa en norsk-californier som selger vikingprodukter.Han mente ikke lutefisken.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no