kristiansand: -Nei, jeg tror ikke det vil gå nevneverdig ut over bilistene, sier avdelingsingeniør Kjetil Dybvik i Statens Vegvesen. Det er riktignok med prioriteringer for gående og busser, men husk på at de gående skal krysse fire kjørebaner for å komme seg over veien. Disse lyskryssene bygges for trafikksikkerheten og framdriften i kollektivtrafikken.Kommer du ut av Baneheitunnelen og ut i Festningsgata krysser du først Tordenskioldsgate. Der er det lys. Deretter passerer du Kr.4.des.gate. Den forblir urørt. I de to neste kryssene kommer de nye lysene, nemlig krysset Henrik Wergelandsgate (v/ Salem) og krysset Skippergata (v/ Hansen & Co.)— I Festningstata krysset Henrik Wergelandsgate vil vi også lage et nytt felt for bilister til venstre, sier Dybvik. Det vil vi også lage i det neste krysset for bilister som kommer Skippergate mot Festningsgata. Her er det jo ikke tillatt å svinge til venstre i dag. -Bussene vil «flyte» i disse lyskryssene?-Når bussen kommer opp Henrik Wergelandsgate vil en føler varsle lysene og gi grønt. Det samme vil skje når bussen har kommet inn i Festningsgata. Den grønne «bølgen» vil følge nedover.Lyskryssene utstyres selvfølgelig moderne med nedsenkede fortauskanter og signaler for handikappede.-Og så mener jeg at det skal bli flyt også for bilistene, sier Dybvik. Lyskryssene står ferdig til jul.Tiden vil vise hvordan bilistene opplever de to nye trafikklysene. arild.jakobsen@fedrelandsvennen.no