SONGDALEN: — Det høres motbydelig ut! Jeg kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at jeg går inn for dette, er den klare meningen til John Sverre Hjemlestad om bompengeforslaget.Høyres gruppeleder i kommunestyret vil ikke være med på å flå bilførerne:- Vi betaler allerede så mye skatter og avgifter på bilhold at det ikke likner noe, mener han.Hjemlestad synes ikke hensikten helliger middelet, selv om skolebarna vil få gang- og sykkelsti raskere.- Jeg mener staten fraskriver seg ansvaret i denne saken. De håver inn skatter og avgifter, men deler ut igjen bare en brøkdel. Kommunen har mer enn nok ansvar fra før, mener høyremannen.Fædrelandsvennens ringerunde til Songdalens toppolitikere avslører at administrasjonen vil få en mildt sagt tøff jobb med å overbevise om fordelen med bomstasjoner på riksvei 461.Samtlige gruppeledere reagerer negativt på bompengeideen, og flere av dem sparer ikke på kruttet.- Helt på trynet, fastslår Thor Messel (bildet) (Frp).- Jeg kan ikke fatte og begripe den bompengesykdommen som herjer Norge, sier han. Han roper også på staten:- Det er ikke mangel på penger i det offentlige systemet som er problemet, men at staten ikke vil bevilge dem til oss, mener Messel.Alle politikerne er enige om at gang- og sykkelstien er høyst nødvendig, men altså ikke for enhver pris.- Songdalens befolkning betaler allerede bompenger til Kristiansand. Å legge større belastning på songdølene, det virker urimelig. Vi er ikke villige til å være med på det, konstaterer nestleder Jarl Loka i KrFs gruppe.- Jeg er veldig negativt innstilt til bompenger. Det bør være statens ansvar, mener Johnny Greibesland (Sp).- Men nå kan skolebarna få tryggere skolevei mye raskere?- Det er et veldig godt argument. Men jeg synes først vi må prøve alle andre mulige måter å finansiere på, for gang- og sykkelstien må komme rimelig kjapt, mener Greibesland.Vil ha dokumentasjon

Leder av planseksjonen på veikontoret hos Statens vegvesen i Vest-Agder, Stig Berg-Thomassen, synes Songdalen angriper saken feil:- I stedet for å bruke kreftene på bompenger, bør de dokumentere forholdene grundig. Skaff til veie soldig grunnlagsmateriale på hvordan veien brukes av ulike aldersgrupper på vei til skole eller fritidsaktiviteter. Det vil hjelpe oss i vårt arbeid med å prioritere, sier Berg-Thomassen. Han opplyser at opparbeidelsen av gang- og sykkelsti for eksempel på strekningen Brennåsen-Nodeland vil koste rundt 10 millioner kroner.