— NetCom opererer med urimelige kontrakter som strider mot markedsføringsloven, sier kontorsjef Vidar Holm ved Forbrukerrådet i Aust-Agder.Han har, i likhet med Forbrukerrådet i Vest-Agder, fått en rekke henvendelser fra sørlendinger som føler seg lurt av NetCom og gateselgerne fra Salgsdivisjonen som selger mobiltelefoner med NetCom-abonnement. Selgerne blir beskyldt for å gi mangelfull informasjon om abonnementskontraktene i jakten på høy provisjon.- Kundene blir ikke gitt nok informasjon, og derfor villedet. Hadde de visst hva kontraktene innebærer, hadde de aldri skrevet under, sier Holm som mener mange selgere opptrer useriøst.«Ansvarlig kunde»

Forbrukerrådene har det siste året fått mellom 70 og 100 klager på et bestemt forhold. Dette er et eksempel som viser hvordan selgerne opptrer:To kamerater blir oppsøkt av en gateselger. Den ene vil kjøpe mobiltelefon, og må derfor tegne abonnement. Men kjøperen har ikke legitimasjon, og kameraten blir da bedt om å vise legitimasjon samt signere en kontrakt. Selgeren sier at kameraten ved å signere kun bekrefter at kjøperen er den han gir seg ut for å være. Kameraten leser derfor ikke gjennom hele kontrakten han signerer. Det kameraten ikke vet, men som står i kontrakten, er at han blir «ansvarlig kunde» mens kjøperen blir «bruker».- Hvis kjøperen ikke betaler telefonregningen og ikke svarer på purringer og inkassokrav, går NetComs inkassokrav videre til kameraten som står som «ansvarlig kunde». I enkelte tilfeller har det jo vært snakk om 10-15.000 kroner. Og siden han har skrevet under, må han betale, sier Holm, og advarer folk mot å kjøpe mobiltelefoner på gata.Han mener at NetComs kontrakter, der undertegnede blir en slags kausjonist, strider mot markedsføringslovens paragraf 9 om urimelige avtalevilkår. Han har derfor sendt saken til Forbrukerombudet, og håper de l erklære disse avtalene for ugyldige.Usedvanlig klønete

Informasjonssjef Guri Vormedal i NetCom sier at hun ikke har hørt om problemet.- Dette var nytt for meg. Men hvis det er tilfelle at kamerater signerer og blir ansvarlig bruker, er det en usedvanlig klønete fremgangsmåte av selgeren. Vi er ikke ukjent med at noen selgere kan være litt kjappe og ikke gi god nok informasjon. Men dette bør du ta opp med Salgsdivisjonen, sier Vormedal, som likevel medgir at også NetCom har ansvar i saken.- Vi etterstreber å ha seriøse selgere, og prøver å luke bort de dårlige, sier daglig leder Peter Paaske i Salgsdivisjonen.- Men Forbrukerrådet får inn mange klager på selgerne dine?- Det kjenner vi til. Men det kan være lett å misforstå eller gå glipp av informasjon når man snakker med en selger i 30 minutter. Og noen vil også misforstå. Det kan vi gjøre lite med, sier Paaske.