LILLESAND: -Det begynte for to år siden med en elev som fikk matematikk i vrangstrupen, forteller prosjektleder og mattematikklærer Per Jerstad på Møglestu videregående skole. Han lette etter et dataprogram som passet for denne type elever, men fant ingen ting. Dermed var det bare en ting å gjøre; utvikle noe selv. Skolen fant frem til databedriften Norsk Interaktiv i Kristiansand som har kompetanse på programmering. Dette har utviklet seg til at tre mattelærere ved skolen i samarbeid med databedriften har jobbet med å utvikle et digitalt program for første klasse i videregående skole. Det skal hjelpe elever til å forstå matematikk bedre, og til å «tette huller» i elevenes forståelse av matematikk. Skolen har fått 1,5 millioner kroner fra det statlige Læringssenteret for å utvikle dette videre. Læringssenteret har et stort program for utvikling av digitale læremidler av nasjonal interesse. Har ikke tatt helt av

— Dette er ganske karslig, jubler rektor Geir Ulf Gauslaa. Han er mektig stolt av denne bevilgningen, som setter Møglestu videregående skole på kartet. Og i 2004 vil elevene ved skolen kunne bruke dette programmet, som til sammen vil koste 2,5 millioner kroner. Håpet er at det senere kan bygges ut.- Vi har ikke tatt helt av! Vi tror ikke at fremtiden er at elevene skal sitte alene foran skjermen. Dette programmet skal ikke erstatte læreren. Det er et interaktivt program som skal være et supplement til normal undervisning og til hjelp for de som har problemer med matematikken. Programmet vil gjøre det enklere for elevene å forstå stoffet. Spesielt i overgangen fra ungdomsskolen til videregående skole er det ofte betydelige hull i kunnskapene. Dataprogrammet gir flere muligheter til å forklare kompliserte ting, bl.a. ved hjelp av animasjoner og videosekvenser. Men en betydelig del av programmet har likhet med en lærebok i papir. Elevene skal også ha skriftlig prøve i matematikk. Det skal legges inn i programmet. Elevene slipper ikke unna eget arbeid.- Vi vil bruke året som kommer til å utvikle programmet. Elektronisk pedagogikk er ikke så godt utviklet ennå. Det er en helt nye verden, sier Per Jerstad, som jobber sammen med lærerne Ellen Marie Colbjørnsen og Finn Dag Hanisch i dette prosjektet.