ARENDAL: Nå kommer gruppen med forslag til tiltak som skal redusere tallet på drepte. Et av de viktigste og dyreste tiltakene er å gjøre veikanten sikrere og fjerne farlige fjellvegger.Bare det vil koste et sted mellom 400 og 600 millioner.Men utvalget foreslår også billigere tiltak som flere kontroller, flere fotobokser, bedre opplæring, opphøyde gangfelt, profilert midtlinje og grunnere grøfter.Uansett vil alle tiltakene koste flere hundre millioner. Det er penger som Vest-Agder vegkontor ikke har,— Men vi kan også se det slik at om vi får noen millioner ekstra kan vi gjøre de viktigste tiltakene. Dessuten er det positive signaler i Nasjonal transportplan, sier Svein Harald Søndenaa som leder trafikksikkerhetsseksjonen ved Aust-Agder vegkontorUtforkjøringer

Det er Bjørn Olstad og Nils Magne Rakvåg fra Arendal trafikkstasjon som sammen med Kjell Pedersen ved Aust-Agder vegkontor har studert de åtte dødsulykkene som har skjedd i Aust-Agder det siste halve året.Sammen med blant andre Svein Harald Søndenaa har de laget forslagene til tiltak. Noen av de dyreste tiltakene er altså de som skal hindre utforkjøringer.Årlig skjer det mellom 100 og 120 utforkjøringer i Aust-Agder. Mange ender med alvorlige skader siden bilen treffer gjenstander i veikanten.- Dersom vi skal gjøre terrenget så sikkert slik at bilene ikke kan treffe gjenstander i veikanten, krevst det store utgifter. Men vi kan konsentrere tiltakene til steder der risikoen for utforkjøring er størst, sier leder av trafikksikkerhetsseksjonen på Aust-Agder vegkontor Svein Harald Søndenaa.Han sier at arbeidet med å sikre veikantene allerede er i gang og at de neste år vil sikre flere veikanterUlykkesgruppen som veisjef Gunnar Lien satte ned i februar har studert hver eneste dødsulykke på veiene i Aust-Agder siden 15. februar. De har blant annet funnet ut at i seks av de åtte ulykkene var høy fart en av årsakene til ulykkene. I to av dødsulykkene var føreren påvirket av alkohol.Søndenaa sier at i de aller fleste tilfellene er bilføreren selv den viktigste årsaken til ulykken. Han tror bedre opplæring kan hindre flere ulykker og tror obligatorisk etterutdanning av alle som har førerkort kan være en vei å gå.