KRISTIANSAND: — Vi oppdaget at noe var galt da en kunde ringte og sa at kontoen var tappet for store beløp uten at vedkommende hadde handlet hos oss. Dessuten hadde vi ikke den bestilte varen på lager da ordren kom. Dermed fikk ikke svindleren varen og vi klarte å avsløre ham, forteller innehaver av Bilradiospesialisten Rune Nilsen.I midten av oktober klarte 29-åringen å få utlevert en dvd-spiller til bil av ansatte ved Bilradiospesialisten. Mannen oppga falsk navn og fikk spilleren til en verdi av 17.330 kroner. Fire dager senere forsøkte 29-åringen å forlede ansatte til å utlevere varer for nesten 22.000 kroner. Handelen ble ikke fullført. De ansatte oppdaget feil og nektet å levere varene. Mannen oppga falsk navn og brukte kredittopplysningene til en annen person. - Vi tok kontakt med politiet da vi fikk mistanke om at mannen forsøkte å svindle til seg varer. På samme tid hadde vi flere «unormale» ordrer. Andre personer hadde bestilt varer på opp mot 30.000 kroner. På noen måneder hadde vi mellom fem og ti slik tilfeller, forteller Nilsen. Etter svindelepisodene har Bilradiospesialisten gjort det vanskeligere for kriminelle å svindle til seg varer fra nettbutikken. Inntil nylig var det nok å oppgi navn og kredittkortnummer for å kjøpe varer på nettet. Hvis kortet ble godkjent og det var dekning på kontoen, ble beløpet trukket. Nå blir kredittkortopplysningene sjekket nøye og kunden må oppgi en sikkerhetskode før salget blir gjennomført. - Vi har vært i tett dialog med politiet etter at forholdene ble avdekket, og ikke hatt noen flere tilfeller av svindel, sier Nilsen.