BIRKENES: Lovbruddene, som er blant de mest omfattende som er avdekket her til lands, ble avslørt i fjor høst da Arendal trafikkstasjon gjennomførte en bedriftskontroll i transportfirmaet.Inspektørene oppdaget at en av sjåførene hadde begått en rekke grove brudd på hviletidsbestemmelsene og forfalsket diagramskiven på lastebilen flere ganger. I tillegg har sjåføren hatt en rekke turer enten med mangelfullt utfylt diagramskive eller uten å bruke diagramskive i det hele tatt.Omfattende

— Ved minst fem anledninger har han hatt en døgnhvile på fire timer eller mindre. Dette er forhold som hver for seg kvalifiserer til førerkortbeslag, sier Leif Aleksandersen, politiinspektør ved Arendal politidistrikt.Ifølge tiltalen kjørte 33-åringen 22. januar 2001 vogntog med bare 1,5 timers søvn i løpet av et døgn. Minimumskravet er ni timer. To dager senere, onsdag 24. januar, hadde han kun to timers hvile i løpet av et døgn, mens han ifølge loven skulle hatt minimum 11 timers hvile.Den 33 år gamle sjåføren, som nå har sagt opp jobben i selskapet, har ifølge politiinspektør Aleksandersen tilstått alle punktene i den omfattende tiltalen.- Han har oppgitt at han hadde et økonomisk motiv. Han trengte pengene som den ulovlige kjøringen innbrakte, sier Aleksandersen.Påtalemyndigheten mener at også arbeidsgiver, Bendiks Transport, har et medansvar for lovbruddene, og har ilagt selskapet en foretaksbot på 60.000 kroner. Selskapet nekter imidlertid straffskyld, og vil ikke betale boten. Dermed blir det reist tiltale også mot foretaket.Robert Birkeland, innehaver av Bendiks Transport i Birkeland, nekter blankt for å ha oppmuntret den tiltalte sjåføren til å bryte loven. - Tvert om. Vi har gitt mannen to advarsler mot å bryte bestemmelsene, uten at det førte fram. Vi forsøkte å kontrollere at reglene ble fulgt, men vi ble ført bak lyset, hevder Birkeland overfor Fædrelandsvennen.Bendiks Transport kan imidlertid ikke dokumentere skriftlig at slike advarsler ble gitt.Ifølge Birkeland var sjåføren fast ansatt i selskapet fram til i fjor høst. Han kjørte på en fast langsiktig kontrakt for en oppdragsgiver, noe som gjorde at Bendiks Transport ikke styrte bilen til daglig. - I ettertid er det ikke vanskelig å se at vi burde fulgt bedre med, sier Birkeland. Han bekrefter at sjåføren gikk på en såkalt bonuslønnsordning, som betyr at han fikk betalt for kjørt kilometer. Men Birkeland mener at slike ordninger er vanlige i bransjen, og avviser at de i seg selv representerer noen trafikksikkerhetsrisiko. Saken mot sjåføren og Bendiks Transport er ennå ikke berammet i Sand tingrett.