RANDESUND: Det foreslår teknisk direktør. Saken skal nå gjennom en rekke hovedutvalg før den ender i bystyret i mai. I innstillingen går administrasjonen også inn for følgende. Ingen boligbygging på Timenesjordene, Drangsdalen og i Sørlandsparken. De første etappene i husbygging bør skje så nær Rona som mulig; i Strømsheia, Benestad og Strømsdalen. Det betyr at det åpnes for boligbygging ved husene langs Gamle Strømme vei. Senere husbygging (mange år fram i tid) bør skje fra Rona i retning Frikstad. Skytebanen på Bjørnestad bør legges ned. Vurdere ny bilvei over Drangsvann. Strategien er å få til en pangstart for et slagkraftig bydelssenter som ligger midt i bydelen og rett ved Metro-knutepunktet på Rona. — Vi ønsker å starte arbeidet med Rona så fort som mulig. Vi vil invitere firmaer til å si noe om blant annet veisystemer, fornminner, offentlige funksjoner og hvordan vi kan skape et helt nytt senter på Rona. Deretter lager vi en reguleringsplan for området, sier overingeniør Tone Iglebæk i kommunens avdeling for byutvikling. Pangstarten innebærer bygging av mellom 100 og 150 boliger i Rona og nærområdene rundt, i tillegg til de bygningene som skal romme forretninger, kontorer og andre senterfunksjoner. Sparer Timenesjordene

I høringsperioden lå det også ute forslag om å bygge inntil 1.350 boliger på nordsiden av Drangsvann; på Timenesjordene og i Drangsdalen. Ideen er forlatt på grunn av viktige verneinteresser i området. Det er også planer om å bygge ut Strømsheia på andre siden av E 18, sett fra Rona, med inntil 400 boliger. For å knytte sammen dette boligområdet og senteret, har det kommet forslag om å bygge et lokk over deler av E 18. - Det kan være en god idé. Vi må finne en eller annen løsning for kryssing av E 18, sier Iglebæk. Bro over Drangsvann

Statens vegvesen foreslår å bygge en ny bilvei fra rundkjøringen ved Timenesjordene, over Drangsvann og til en ny rundkjøring i krysset Høvågveien/Dvergsnesveien. Administrasjonen peker på dette som en mulighet. - Fordelen er at Rona-krysset blir avlastet. I dag går all trafikk fra Randesund mot Sørlandssenteret gjennom rundkjøringen i Rona. Ulempen er å trekke biltrafikk lenger inn i Drangsvann og inn i et område som ikke er preget av bebyggelse i dag: Det er viktig å finne ut av veisystemet i området, sier Iglebæk. Ikke hus i Sørlandsparken

Forslaget om å legge fremtidig boligbygging i Sørlandsparken er også skrinlagt. Under høringen ble det pekt på at en slik boligbygging vil legge begrensinger for utvidelse av næringsvirksomheten i parken. De offentlige servicefunksjonene i Randesund ligger i dag på Strømme. Iglebæk regner med at disse blir flyttet til Rona, og at kommunen må finne andre måter å bruke disse byggene på. I randsonen rundt Rona (vist på grafikken) kan det i fremtiden komme blant annet ny barneskoleskole, ungdomsskole og barnehager. Den nye kirka er allerede plassert ved Liantjønn. Videregående ved Rona

En eventuell videregående skole blir trolig lagt nærmere Rona. Her vil også trolig bydelshus med bibliotek og et lite kulturhus komme. Også den kommunale bydelsadministrasjonen kan bli lagt nær selve Rona. - Hensikten er å legge så mange publikumsrettede tjenester som mulig nær buss- og veiknutepunktet i Rona, sier Tone Iglebæk.Forslaget fra kommunen betyr at det i første omgang bare blir laget kommunedelplan for Rona og området rett rundt. Det betyr at kommunen ønsker å vente en del år med å lage planer for den fremtidige boligbyggingen i retning Frikstad. jon.s.karterud@fedrelandsvennen.no