KRISTIANSAND: — Vitsen med å starte Posebymarkedet var å skape nytt liv i bydelen. Det er for dumt å begynne på nytt et annet sted, mener Helga Skollevoll, prosjektleder for Posebymarkedet.Hun er bekymret over at uenighet i arrangementskomiteen skaper usikkerhet om markedets fremtid. Komiteen har i praksis delt seg i to leirer i synet på plasseringen av markedet.Striden blusset opp fordi det kun kom 30-40 utstillere til markedet, mens arrangørene hadde håpet på 80. Flere utstillere klagde på dårlig salg og lite folk. 17 klagde til kommunen på at de ikke fikk lov til å fortsette med et marked på Nedre Torv slik de har hatt i mange år. De motsatte seg å flytte til Posebyen, og forble på Torvet der de mente det var mye mer folk og dermed mer salg.Prosjektleder Skollevoll mener problemene skyldes innkjøringsvansker:- Jeg har også fått positive tilbakemeldinger. Det er dumt å ikke gi Posebymarkedet en sjanse til. Vi har liksom ikke prøvd. Et år er for lite. Gi det i hvert fall to år for å se om det er liv laga, oppfordrer Skollevoll.Destinasjon Sørlandet er på Helga Skollevolls side:- Vi er enige i at vi må ha markedet for å få vist fram Posebyen og vitalisert bydelen. Det er jo årsaken til at vi er med på dette samarbeidet, fastslår turistsjef Torbjørn Evenbye.- Vårt engasjement ville kjølne hvis markedet ble flyttet til Øvre Torv. Da ville det jo bare dreie seg om subsidiering av utstillere, mener Evenbye.Leder for arrangementskomiteen, Arvid D. Kvanes vil ikke tviholde på Posebyen. Han er redd for å støte kremmerne fra seg. Han sier arrangørene skal møte utstillerne i slutten av oktober i år, der de skal si klart fra hvor de vil være.- Men svikter ikke kommunen prinsippet om å skape nytt liv i Posebyen?- Nei, vi har jo fått til andre aktiviteter som byvandringer og minibyggerne der oppe. Vi må være realistiske og la markedet bestemme. Vi ønsker å etablere et permanent gatemarked i Kristiansand. Men hvis det ikke er liv laga i Posebyen, har vi ikke noe valg, mener kommunens Arvid D. Kvanes.Sigurd Tvedt i Kvadraturen Kristiansand AS er enda klarere i sin tale:- Markedet var lite vellykket. Vi må trekke markedet nærmere byen og knytte det tettere til handlemiljøet, fastslår Tvedt.