KRISTIANSAND: — Etter min mening går de for sakte. Mopedistene representerer en fare for seg selv og andre, sier moped og mc-lærer Einar Austenå ved UFO-trafikkskole i Kristiansand sentrum.Maksgrensen for mopeder er 45 km/t, som er under maksgrense for tettbebygde strøk.- Problemet er ofte bakker og bakketopper hvor mopedene mister så mye fart at de lager kø og fremkaller farlige forbikjøringer. Noe som igjen skaper irritasjon og stress hos medtrafikanter, mener Austenå. Provoserer til trimming

— Den lave farten provoserer unge mopedister til ulovligheter. De trimmer mopeden sin, og da kan det fort bli et farlig kjøretøy. Dessuten får eier eller fører problemer med forsikringen dersom det skulle skje en ulykke. De har forsikret en moped, men i realiteten er det en lett motorsykkel, sier Austenå.En landsomfattende undersøkelse gjort av Transportøkonomisk Institutt viser at minst en tredjedel av mopedene er trimmet til å kjøre fortere enn de lovlige 45 km/t.- Løsningen på problemet er to mopedklasser. En knallerttype lik den danske versjonen, som går sakte og kan brukes på sykkelstier med toppfart på 30 km/t. Og en type som kan ferdes i trafikken med toppfart på 60 km/t, men som krever mer opplæring, forklarer Austenå. Foreldre hjelper

Tori Grytli i Trygg Trafikk mener Austenå har rett i at mopedtrimming er et alvorlig problem.- Vi hører om en del foreldre som hjelper barna med å trimme mopedene sine, og det hevdes også at forhandlere tilbyr å trimme mopeder. Det er et stort problem, sier Grytli.Hun understreker at mopedistene har sertifikat til å kjøre maks 45 km/t og ikke har opplæring til å ferdes i større hastigheter.- Det er farlig å trimme en moped. Dessuten er det ulovlig, og det kan få store forsikringsmessige konsekvenser, sier Grytli.Austenås forslag om to mopedklasser har ikke blitt diskutert i Trygg Trafikk.