OSLO: Foreløpig er det usikkert om NetComs driftsstans vil få et økonomisk etterspill, men flere store bedrifter har trolig tapt omsetning de dagene telefonene enten ikke virket eller gikk tregere enn normalt.

– Vi hadde vanskeligheter med informasjonen, blant annet ved bestillinger og utkjøring, sier direktør Joannis Vendrig i Peppes Pizza til NTB. Men etter at NetCom skapte trøbbel på en hektisk søndag med en lengre driftsstans, har likevel ikke bedriften noen planer om å kreve teleselskapet for eventuell tapt omsetning.

– Det er alltid vanskelig å vite hvor mange bestillinger vi gikk glipp av på grunn av dette, og derfor har vi heller valgt å fokusere på at dette ikke skal skje igjen, sier Vendrig.

Peppes Pizza er blant NetComs største bedriftskunder som har en avtale om en komplett telefoniløsning.

Ingen krav foreløpig

Mange av NetComs mobilkunder opplevde at telefoner ikke virket eller at trafikken gikk tregere enn normalt søndag og delvis mandag. Rundt 20 prosent av NetComs 1,2 millioner kunder ble rammet. I tillegg var det mange SMS-meldinger som overhodet ikke kom igjennom.

NetCom har foreløpig ikke fått noen krav på bordet, og det er usikkert hvordan bedriftene vil reagere på mobilkrøllet.

– Vi har ikke kjennskap til at noen av våre kunder skal ha kommet med krav om erstatning, sier kommunikasjonssjef i NetCom, Guri Wormdahl, til NTB.

Ledelsen i NetCom satt tirsdag i møter for nettopp å diskutere hvordan de skal håndtere eventuelle krav.

Vil ha rapport

Samferdselsminister Torild Skogsholm (V) har sagt at hun vil vurdere NetComs nettproblemer opp mot selskapets tillatelse til å drive mobilnett.

– NetComs problemer kan vi ikke akseptere. Det er noe som ikke skal skje, sier hun.

Skogsholm mener Post— og Teletilsynet må vurdere NetComs tekniske problemer, og at NetCom umiddelbart avgir en rapport om årsakene til den plutselige driftsstansen i helgen.

3.000 bedrifter rammet

En feil i nummerdatabasen, en såkalt indekseringsfeil, var årsaken til at de fleste av selskapets 3.000 bedriftskunder ble rammet.

– Eksperter fra Siemens fant at feilen lå i nummerdatabasen som kobler samtaler og meldinger til riktig mottaker, sier Wormdahl.

NetCom selv kan ha tapt opp mot 6 millioner kroner på driftsstansen. (©NTB)