KRISTIANSAND: — I helga ble det knust en glassrute i metrobusskuret på Hannevika og to i leskuret ved Falconbridge retning sentrum. Dette koster over 20.000 kroner å reparere, forteller byggeleder John Sveinall ved Statens vegvesens distriktskontor i Vest-Agder.Hærverket øker som regel i sommersesongen, og 2004 ser ikke ut til å være noe unntak.- Vi ser en klar økning i skadeverk i sommerferien. Det gjelder både ruteknusing og tagging. Hærverk er et betydelig problem i Kristiansand, og vi bruker cirka 400.000 kroner hvert år på å rydde opp etter slike ødeleggelser, sukker Sveinall.Statens vegvesen Vest-Agder distrikt har ansvar for busskur langs riks- og fylkesveier, mens Kristiansand kommune har ansvaret for busskurene ved de kommunale veiene. Hærverk på disse busskurene koster kommunen over 100.000 kroner årlig. Det verste året var prislappen 400.000 kroner. Skal være glass

Bussmetroskurene har store glassflater, og koster dermed ekstra mye å reparere. Det er likevel ikke aktuelt å bytte ut glasset med metall.- Metroen har en høy profil som går på at det skal være lyst, åpent, trygt og tilgjengelig. Da er glassvegger ideelt, fordi man kan se både ut og inn. Det blir dyrere dersom noe blir ødelagt, men vi vil heller vurdere kameraovervåkning enn å bytte ut leskurene, sier han.I dag har Securitasvakter har oppsyn med plasser hvor det er spesielle problem med hærverk. I tillegg har Mesta AS, som drifter veiene på oppdrag fra vegvesenet, jevnlige inspeksjonsrunder. Hittil i år har vegvesenet brukt nærmere en kvart million på å bytte knuste ruter og fjerne tagging fra busskur i kristiansandsområdet. Få personer er straffet for hærverket, og ikke alle forhold blir anmeldt.- Vi har hatt saker i domstolen og forliksrådet, men dessverre er vi litt dårlige på dette. På sikt skal alle saker skal anmeldes raskt. I tillegg skal reparasjon skje så fort som mulig, sier Sveinall som tror det er høyere terskel før man ødelegger noe som er helt og fint, enn noe som allerede er delvis ødelagt.Det er Mesta AS som fjerner tagging og bytter ut knuste glass i busskur i Kristiansand. Metroskuret ved Falconbrigde en gjenganger på hærverkslisten.- Siden metroen kom i fjor har det vært ruteknusing her tre ganger, bekrefter formann Jan Stomnås.Også langs kommunale veier er hærverk et stort problem. Kristiansand kommune har mer enn 200 busskur. De fleste har solide vegger som ikke kan knuses, men det gir desto mer tagging.- Hvis vi skulle fjerne all tagging til enhver tid ville vi brukt millionbeløp. Det har vi ikke råd til, men om sommeren maler noen vikarer over en god del, sier produksjonssjef i Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune, Odd Kristiansen.- Me den gang vi har vært og malt, så kommer taggerne igjen. En gang skrev de «takk for grunninga». Vi blir litt oppgitt, sukker Kristiansen.De siste årene har Vågsbygd og Søm vært problemområder, og i følge Kristiansen er problemet økende på Hånes. Må nedprioritere

Sveinall i Statens vegvesen etterlyser dugnadsånden, og oppfordrer alle som ser hærverk eller skader om å melde fra til vegtrafikksentralen eller politiet.- Jeg håper alle vil ta sin del av ansvaret, og gi beskjed om at hærverk ikke er akseptabelt. Vi ønsker at Kristiansand skal være en ren, hel og blomstrende by, og da må alle være med, sier han engasjert.Reparasjonskostnadene etter hærverk taes fra de totale midlene til drift og vedlikehold langs veiene.- Kollektivtrafikken er et satsningsområde, derfor prioriterer vi å holde vedlike venteskurene. Dermed må vi nedprioritere andre ting som blomster og feiing, sier Sveinall.