KRISTIANSAND: Nå må kommunen omarbeide skissene for toplankrysset i Narvika.— Vi er midt i arbeidet, og regner med å komme ned noe på beløpet, sier Øyvind Karlsen, leder for eiendomsutvikling i Kristiansand Eiendom.Det er Statens vegvesen som har justert det optimistiske førsteanslaget med nærmere 50 prosent, fra 65 til 90 millioner kroner. Samtidig skal det være mulig å spare inntil 20 millioner kroner på enklere løsninger.- Hvis vi endrer geometrien på krysset og trekker det noe mot øst, kan vi unngå tunnel, og lage en undergang i stedet, sier Karlsen.Bystyret har forskuttert 65 millioner kroner til krysset, som skal stå ferdig til den nye havna i Kongsgårdbukta tas i bruk i 2006. Nå må trolig ekstra millioner bevilges på høstens budsjett.- Vi ser for oss å skrive kontrakt med entreprenør etter budsjettvedtak i desember. Da vil ny avkjørsel til Kongsgård/Vige åpnes høsten 2005, mens hele krysset er ferdig i 2006, forklarer Øyvind Karlsen.Politikerne håper og ber om at Stortinget i 2005 vil si ja til utvidet bompengeperiode for å dekke beløpet. Det betyr om lag et års ekstra innkreving i Kristiansands-bommen. Kristiansand havn flytter deler av virksomheten over til Kongsgårdbukta. Bystyret har vedtatt utflytting fra Silokaia innen 2007, ellers må konserthus og byutvikling vente. For at ikke beboere på Lund og Vige skal plages av tungtrafikk hele døgnet, trengs direkte atkomstvei fra E 18. Byutviklingsstyret har avvist midlertidig havnetransport gjennom boligområdene. Det er allerede bevilget 21,5 millioner kroner for selve veistubben fra havna til krysset, et beløp som dekkes inn ved salg av tomtegrunn i Kongsgårdbukta.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no