SØRLANDSEKSPRESSEN: Han tar på seg skipperlua og dongerijakka, forlater ekspressen og tusler i retning sin datters hjem i Hånesveien.— Jeg har aldri likt å reise med tog. Før i tida var det så mye sot da vi kjørte inn i tunnelene at det var en plage, forteller Bjarne Jonassen, opprinnelig fra Brekkestø, men hele sitt voksne liv bosatt østpå.Den spreke 84-åringen pakket skipssekken og trillekofferten hjemme i Bærum, og satte seg på lokalbussen til Lysaker. Der ble han plukket opp av Sørlandsekspressen, før han fire timer og tre kvarter senere takker for følget i Håneskrysset vest for Kristiansand.- Bussen stopper rett utenfor der jeg skal av. Jeg har alltid synes det er behagelig å reise med buss, beretter Bjarne.Den gang Fornebu var Fornebu, Hurum var Hurum og Gardermoen ikke påtenkt, da kunne han nok velge fly i ny og ne. Men tog - ikke snakk om.Med unntak av en gang i 1997. Han ble forhindret og rakk ikke bussen. I stedet måtte han sette seg på Sørlandsbanen, og det endte selvfølgelig i halvannen times forsinkelse.- Vi kuttet privatbilen for åtte-ti år siden, deretter har vi tatt buss. Inkludert honnørrabatten, betaler han 350 kroner tur/retur. Da er pulverkaffe og toalettbesøk inkludert.Denne gang er snaut ett av tre busseter opptatt, det er flust av alburom om bord i rute 190. Bjarne kan skjøtte sitt håndarbeid i fred, der han knyter tyrkerknop på en korketrekker mens ekspressen pløyer fuktig sommerluft og legger den ene kornåkeren etter den andre bak seg. Få fylker har lengre sletter enn Vestfold.- Jeg har alltid med meg litt småarbeid. Det korter tida, forteller Bjarne.Bak ham bedriver Hannah Wilder (19) småarbeid med veltrente fingre på mobilen. Den talentfulle fiolinisten vender hjem etter tre ukers spillekurs og turné med Ungdomssymfonikerne på Elverum.- Det er billigere enn å ta tog, med mindre jeg får minipris, og denne gang hadde jeg ikke internettilgang, forklarer Hannah.Med studentrabatt betaler hun 190 kroner en vei, da kan hun leve med at reisen tar totalt fem timer og et kvarter.- Vanligvis reiser jeg med Konkurrenten. Den er raskere, med færre stopp, og litt billigere, forklarer Vågsbygd-jenta.Tid er sjelden penger for studenter.