KRISTIANSAND: — Vi ønsker å ramme matpakkekjørerne. Matpakkekjørerne bør over på buss, sier miljøvernsjef Øystein Holvik.Administrasjonen i kommunen vurderer en rekke hardhendte virkemidler. Politikerne i byutviklingsstyret vil få flere saker til behandling utover våren:Fjerne alle gratis parkeringsplasser på Tangen.Fjerne alle gratis parkeringsplasser på Odderøya.Fjerne alle gratis parkeringsplasser i Baneheiveien på Grim.I tillegg er det aktuelt å fjerne 21 korttidsparkeringsplasser i Tordenskjoldsgate til fordel for en ny sykkelbane.Bystyret har allerede vedtatt å fjerne 75 parkeringsplasser i Nybyen i forbindelse med den store utbyggingen der. Disse vil forsvinne i februar.Det er for å få opp bussbruken at tiltakene kommer. Styret for areal- og transportprosjektet i Kristiansand-regionen har allerede sagt foreløpig ja.Staten gir belønningsmidler til de byer som greier å få ned biltrafikken. Kristiansand-regionen håper på 11 millioner kroner i støtte neste år.- Men da må vi lykkes. Og skal vi det, må vi være villige til å bruke litt tøffe virkemidler, sier Øystein Holvik.For eksempel ønsker Holvik å snu på dagens parkeringspolitikk i forbindelse med utbygginger i Kvadraturen.- I dag må alle utbyggere forplikte seg til å bygge minimum så og så mange parkeringsplasser. Dette bør snus rundt. Vi bør kreve at det maksimum bygges så og så mange parkeringsplasser. Da kan vi få bukt med noe av økningen i biltrafikken, sier Holvik.Etter en kraftig økning av busstrafikken i år i sentrale strøk (bussmetroen har økt med 8,7 prosent) ligger Kristiansand faktisk litt dårlig an.Til nå i år har busstrafikken i hele Kristiansand-regionen økt med bare 2,2 prosent, mens biltrafikken har økt med 2,5 prosent.Det blir ikke mye belønningsmidler fra staten av slikt. PS! Hver dag er litt over 60.000 biler på vei inn i og ut av Kvadraturen i Kristiansand.