TIL KAI: Losbåtfører Geir Buås er akkurat kommet på vakt. Han konstaterer at Losbåten til ti millioner kroner har ligget stille, mens redningsskøyta "Ægir" er leid inn fra Farsund for å kjøre los i Kristiansand. Foto: Jan Oddvar Eide
ÆGIR: Mens losbåten til ti millioner kroner ligger stille, er redningsskøyta "Ægir" leid inn fra Farsund for å kjøre los i Kristiansand. Foto: Jan Oddvar Eide

KRISTIANSAND: — De skulle spare penger. Men Kystverket bruker mer penger enn noen gang før på å leie inn redningsskøyter og folk, bemerker Geir Buås, som er én av de 120 losbåtførerne i Norge som er i samme situasjon.

Losbåt til kai

Redningsskøyta "Ægir" har nettopp satt i land losen i Kristiansand. Mens losbåten til en verdi av 10 millioner kroner ligger stille, klappet til kai.

— Vi har ikke en samlet oversikt over ekstrakostnadene vi har på å leie inn Redningsskøyta eller lignende tjenester, sier Arvid Dimmen som er sjøsikkerhetsdirektør i Kystverket. Men han anslår at avtalen Kystverket hadde med losbåtførerne kostet mellom 15 og 20 millioner da den i sin tid ble innført.

Bemanning

Losoldermann Geir Eikeland sliter med å bemanne losbåten etter at nye arbeidsavtaler ble innført for losbåtførerne fra nyttår.

— Jeg har mange sykemeldte losbåtførere i øyeblikket, og klarer ikke bemannelosbåten fullt ut denne uken, sier Eikeland, som dermed har hyret inn "Ægir", som til vanlig også kjører los i Farsund.

"Ægir" begynte sin tørn torsdag, og skal fortsette slik fram til og med onsdag.

Sliter

Men det er ikke bare ved sykdom losoldermannen må finne nye løsninger.

— Nei, realiteten er at jeg sliter i forhold til ordinær bemanning også. Men akkurat nå går ikke kabalen opp fordi folk faktisk er syke, sier Eikeland, som allerede bruker alt han har av tilgjengelige vikarer.

Misnøye

Verken losoldermannen eller losbåtføreren tror at det er noen aksjon på gang. Med den gamle avtalen klarte båtførerne å dekke opp for hverandre. Men ikke nå.

Losbåtføreren legger ikke skjul på misnøyen som ulmer under overflaten blant kollegene hans.

— Hvilken vanlig statsansatt lønnsmottaker klarer en reduksjon på 200.000 kroner i året? spør Buås.

— Når det i tillegg blir dyrere å leie inn ekstra folk og ekstra båter, så er ikke dette greit, sier Buås.

Sa opp avtale

Fram til nyttår har losbåtfører Geir Buås og kollegene hans i lostjenesten i Kristiansand jobbet en uke på og to uker av. For å kunne jobbe så intensivt døgnet rundt mens de har vært på jobb, har losbåtførerne hatt en egen særavtale med staten. Fra nyttår ble avtalen sagt opp for at Kystverket skulle spare penger. Resultatet er at Geir Buås og kollegene hans går ned ca 200.000 kroner i lønn i året. For lostjenesten i Kristiansand betyr de nye arbeidstidsbestemmelsene at ingen fartøyer får los fra klokken 22.00 om kvelden til klokken 06.00 om morgenen.

I tillegg sliter nå lostjenesten med å bemanne losbåten ved fravær og sykdom.

Uklart

Det er sjøsikkerhetsdirektør i Kystverket Arvid Dimmen som har ansvaret for lostjenesten.

— Kan dere se hvilke konsekvenser endringene har fått?

— Ja, i en fase nå blir det litt reduserte tjenester noen plasser, varierende fra sted til sted. Og da tar vi inn ekstra personell eller leie tjenester, sier han.

Men Dimmen kan ikke si hvilke økonomiske konsekvenser dette får.