KRISTIANSAND: Oppvekststyret tok tirsdag administrasjonens forslag til "Kvalitets— og utviklingsmelding 2013 for Oppvekstsektoren i Kristiansand" enstemmig til etterretning. Rapporten som blant annet avdekker store kvalitetsforskjeller mellom skolene i Kristiansand, skal senere opp til en grundigere politisk behandling i bystyret.

Satsing uten resultat

– Det er flott at bystyret senere vil diskutere kvaliteten i skolen. Det er grunn til bekymring at lesemestringen blant Kristiansand-elevene har stått på stedet hvil etter at kommunen har satset på lesing i en årrekke. Jeg mener vi også skulle hatt bedre kunnskap om hva nivåforskjellen mellom skolene skyldtes. I tillegg til kvaliteten på læringen kan jo også elevenes bakgrunn og oppfølging fra foreldre spille inn, sa John Pedersen i Komfug (kommunalt foreldreutvalg for grunnskolen i Kristiansand).

Grunnskolepoeng brukes i en del sammenhenger som indikator for å måle kvalitet i skolen. Her hadde Kristiansand kommunen i fjor en ørliten tilbakegang fra 2011, og ligger omtrent på landsgjennomsnittet og litt under det som er gjennomsnittet for de 10 største kommunene i landet.

– Ikke godt nok

– Vi vet mye om tiltakene som er satt inn, men kan ikke være fornøyd med resultatene, sa Else Marie Tellefsen (Ap).

Hennes partifelle, Frode Fredriksen, pekte på at nærmere åtte prosent av elevene i grunnskolen i Kristiansand sier de mangler motivasjon og opplever læringsmiljøet som dårlig. Han etterlyste tilsvarende tall for noen år tilbake, for å se om utviklingen går i riktig retning.

Oppvekstdirektør Arild Rekve lovet oppvekststyret at administrasjonen tar dette veldig alvorlig, og blant annet har team som besøker samtlige av kommunens skoler for å ta fatt i utfordringene de har.

Håper på FLiK

Oppvekststyret setter nå sin lit til at prosjektet "FLiK" (Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i Kristiansand) både skal heve og utjevne kvaliteten mellom skolene. Prosjektet som ble vedtatt igangsatt i fjor høst, skal være ferdig i 2016.