TILTRO: Ingen av politikerne i Levekårsutvalget torsdag hadde innvendinger mot at utvalget tar saken til orientering, etter redegjørelsen fra helsesjef Ragnhild Bendiksen. Utvalget et fornøyd med at legesenteret tar saken på stort alvor, og forbedrer rutinene. Foto: Henrik Ihme

VENNESLA: — Legevakten skal friske opp i bruken Norsk indeks (et hjelpemiddel for beslutningsstøtte, jour. anm.) og kompetansen på området rundt hjertestans. At de selv tok opp denne saken til fylkeslegen, og nå bruker den videre til internkontroll av rutinene, bekrefter også at de tar saken alvorlig, sier leder av Levekårsutvalget, Inger Turid Tonstad (KrF).

Torsdag fikk politikerne orientering i etterkant av hendelsen der en hjertesyk 48-åring døde. Helsesjef Ragnhild Bendiksen opplyste at legesenteret, som kommunen kjøper legevakttjenesten av, har rødlampene på og at nødvendige forbedringstiltak gjennomføres

Døde på veien

Nylig fastslo fylkeslege Kristian Hagestad i en tilsynsrapport at den hjertesyke 48-åringen som i november i fjor ble henvist til Kristiansand og døde på veien, skulle fått øyeblikkelig hjelp ved legevakta i Vennesla.

— Et  klart lovbrudd, sa fylkeslegen da Fædrelandsvennen omtalte saken.

Mannen døde like etter telefonsamtalen med legevakten, mens kona kjørte ham til sykehuset i Kristiansand. Legesenteret brøt forsvarlighetskravet etter både helse- og omsorgstjenesteloven og helsepersonelloven.

Hagestad forventet så at legevakten forbedret rutinene sine i arbeidet med internkontroll og kvalitet.

Det er politikerne i Vennesla nå trygge på at blir gjort.

- Ikke tidsnød

TILTRO: Ingen av politikerne i Levekårsutvalget torsdag hadde innvendinger mot at utvalget tar saken til orientering, etter redegjørelsen fra helsesjef Ragnhild Bendiksen. Utvalget et fornøyd med at legesenteret tar saken på stort alvor, og forbedrer rutinene. Foto: Henrik Ihme

— Fylkeslegen sier også at tidsnød ikke var en faktor for at mannen ble henvist til Kristiansand, og at den feilaktige vurderingen ble gjort på bakgrunn av oppfattelsen av hva pasienten uttrykte, sa Ragnhild Bendiksen under redegjørelsen.- Men legesenteret ser også til at alle er klar over at man ikke kan gå klokka 23.00, dersom det kommer inn en telefon fra en pasient, sa hun.

Faglig leder for Vennesla legesenter, Stein Vabo, sier til Fædrelandsvennen at hendelsen brukes aktivt i det interne arbeidet med å forbedre rutinene.

— Det er en kontinuerlig og systematisk prosess, og vi har intensivert internundervisningen på dette området. Vi vurderer også strukturelle endringer. Det kan bli noe vi iverksetter i løpet av våren, sier han.