Selv om Vestfold er et svært lite fylke, ble utbyggingen av E18 lenger nord gjennomført et tiår senere. Også der ble det bygget tofelts vei. Men åtte broer på den strekningen ble dimensjonert for firefelt og kan derfor bli stående, skriver Aftenposten.no.

– ?Man var litt mer forutseende da de siste broene ble bygget, og det hjelper oss veldig i dag, sier prosjektleder Steinar Aspen i Statens vegvesen.

Han er nå i gang med å bygge E18 mellom Tønsberg og Sandefjord om til moderne firefelts motorvei. Det er en jobb der man stadig støter på gjenferdene fra forrige gang veibyggere gravde seg sørover i Vestfold.

Må rives

Strekningen er totalt på 25 kilometer. De ti sørligste av dem ble bygget på 1980-tallet. På den strekningen er det ti tverrgående overgangsbroer som nå rett og slett må rives. Hadde de blitt bygget bare noen meter lengre, så kunne de blitt stående.

–?Det er mulig noen skulle vært mer forutseende, det er i hvert fall veldig lett å være etterpåklok. De snakket ikke så veldig mye om firefelts motorvei da, sier Aspen.

–?Var det lite fremtidsrettet å bygge så korte broer?

–?Jeg kan være med på den. Men man har hatt begrenset med penger på budsjettene, og på det tidspunktet tenkte man at det var bedre å bruke penger på en ulykkesrammet strekning enn å bygge lengre broer. Men det er klart at det er viktig å lære av tidligere feil.

Valgte annet dimensjon

De 15 nordligste kilometerne i hans prosjekt, i kommunene Stokke og Tønsberg, ble E18 bygget på 1990-tallet. Også da begrenset veimyndigheter og politikere seg til å bygge tofelts vei. Men utbyggeren sørget likevel for at de åtte tverrgående broene på strekningen ble dimensjonert for fremtiden.

–?Trafikken økte jevnt og trutt, og det ble tatt konsekvenser av det. Man tenkte at her vil det uansett komme en firefelts motorvei, og derfor ble broene bygget lange nok for det. Det hjelper veldig for oss nå som vi bare kan legge ytterligere to veifelter under dem, sier Aspen.

Det sparer ikke bare penger.

–?At de åtte broene kan bli stående, er også svært viktig for trafikkavviklingen. Broene er jo der fordi de har en funksjon. Folk bruker dem. Når vi må rive de ti broene lenger sør, så må vi også omdirigere veien, og det betyr at det blir mye mer trafikk på veier som kanskje ikke er dimensjonert for det. Det er også en ulempe for dem som bor der, sier prosjektleder Aspen.

Må vurdere lønnsomhet

Professor i transportøkonomi, Odd I. Larsen ved Høgskolen i Molde, sier prognoser for trafikkutvikling alltid vil være usikre. Han har blant annet jobbet med nytte-kostnad-analyser på E18 fra Porsgrunn og sørover.

–?Hvis man bygger en vei og regner med at trafikken vil øke over tid, vil man ta den beslutningen om å sprenge ut veibredde og bygge broer som er tilpasset en firefelts vei, selv om man bygger veien med bare to felt. Det er billigere å bygge full bredde nå enn å utvide senere, sier Larsen.

Regnestykke

–?Men det går en grense for hvilke kostnader vi vil ta under utbyggingen. Det vil være et regnestykke hvor man finner ut hva som lønner seg, og hva som ikke lønner seg, og derfor er det ikke gitt at det var en gal vurdering å dimensjonere utbyggingen for tofelts vei på 1980-tallet. I etterpåklokskapens lys kan man si at dette burde man gjort annerledes, men nå har vi mye bedre informasjon enn det de hadde den gang, sier Larsen.

Overgangsbroer av denne typen i Vestfold er ikke lange nok når E18 får fire felt.