VENNESLA: — Boligområdene med høyest gjennomsnittslønn i hele regionen, har ikke bompenger. Det er klart det er urettferdig at de som bor der bussene kjører ofte, skal slippe bompenger, mens alle rundt byen betaler. Det er derfor helt naturlig at vi både ser nøye på forbedringer i busstilbudet og på plasseringen av bommene i forbindelse med innføring av rushtidsavgift, sier Torhild Bransdal til Fædrelandsvennen.

Når regionens areal og transportutvalg (atp) fredag klokka 12.00 møtes for å finne ut hva de skal mene om rushtidsavgift, vil Bransdal ta opp disse spørsmålene.

— De siste ukene har jeg blitt fremstilt som veldig positiv til rushtidsavgift. Mitt poeng har vært at vi må stå på den avtalen Vest-Agder og Kristiansand har inngått, slik at vi får de 60 millioner kronene i belønningsmidler. Dessverre har vi mistet viktig tid, som kunne vært brukt til å planlegge et bedre busstilbud, fremholder Vennesla-ordføreren.

- Busser hvert kvarter

— Å flytte bommer er et sterkt ønske. Det viktigste nå er imidlertid busstilbud. I dag har vi halvtimes frekvens på bussene til og fra Kristiansand. Hvert kvarter er et ufravikelig krav fra oss, for å si ja til rushtidsavgift. Kollektivtilbudet må bygges kraftig ut, slik at bilistene faktisk kan velge vekk bilen, sier hun.

Ordfører i Songdalen, Johnny Greibesland (Sp), deler Bransdals vurderinger. Også han mener nabokommunene til Kristiansand må kreve bedre kollektivtilbud og mer rettferdig bomstasjonsplasseringer fremover.

Når Atp-utvalget møtes fredag, vil ikke Kristiansands politikere ha bestemt seg for hva de skal mene. Både Høyre og KrF sier de vil la seg orientere i utvalget fredag. Først i sitt eget formannskapsmøte 16. mai, vil Kristiansands politikere ha en endelig oppfatning om rushtidsavgift.

— Vi må ha mer informasjon, og vi må ha mer tid i gruppemøtene til uka. I KrF er vi foreløpig ikke helt enige, sier varaordfører Jørgen Kristiansen.

Bypakke for 20 år

To saker om rushtid kommer opp i Atp fredag. Den ene er om hvordan regionen skal stille seg til rushtidsavgift etter at staten nekter å betale ut belønning på 60 millioner kroner.

Her lyder forslag til vedtak: "Det fremmes snarest sak med forslag til ny bompengesøknad. Det aksepteres at tidsdifferensierte bompengesatser innføres. Bompengesøknaden skal inneholde forslag til nivå og innretning. Det forutsettes at avgiften i rushtiden ikke overstiger gjeldende maksimalsats. Det bes om en dialog med Samferdselsdepartementet for å avklare videre prosess for bompengesøknaden og utbetaling av belønningsmidler for 2012."

Den andre saken handler om en langsiktig bypakke for trafikken i 20 år fremover. Her vil målet bli at all trafikkvekst de neste 20 årene tas unna av kollektivtrafikken. Dette skal man oppnå med bedre kollektivtrafikk og restriktive tiltak for bilistene, eksempelvis rushtidsavgift. I første omgang skal Samferdselsdepartementet, veivesenet, Kristiansand kommune og fylkeskommunen sette ned en arbeidsgruppe til å utmeisle forslag til en slik langsiktig bypakke.