Møbelringen. Foto: Mats Johannesen
Hødnebø. Foto: Mats Johannesen
Bohus. Foto: Mats Johannesen
Skeidar. Foto: Mats Johannesen
Scanmøbler. Foto: Mats Johannesen
Slettevoll. Foto: Mats Johannesen
Ikea. Foto: Jon Anders Skau
Home & Cottage. Foto: Mats Johannesen

KRISTIANSAND: — Vi snakker soleklart om overetablering. Alle møbelbutikker her ute har hatt en tilbakegang i omsetning fra 2011 og utover. Kaka må deles på flere aktører, sier Kjetil Torgersen, eier og daglig leder ved Slettevoll Møbelmiljø i Avenyen.

Når Sørlandssenteret åpner i sin helhet 24. oktober, kommer det tre nye møbel – og interiørforretninger til Sørlandsparken. Det betyr totalt 12 møbelforretninger i området, hvis en regner med Ikea også.

Eier og daglig leder ved Slettevoll Møbelmiljø, Kjetil Torgersen, mener det helt klart er en overetablering av møbel - og interiørbutikker i Sørlandsparken. - Vi må stålsette oss på noen tøffe år framover, sier han. Foto: Mats Johannesen

Danske Bolia åpner på 800 kvadratmeter, den eksklusive engelske møbelkjeden Habitat åpner i like store lokaler og den norske møbel – og interiørkjeden Palma åpner på litt over 200 kvadrat. I tillegg flytter Home & Cottage fra det gamle senteret og inn i 750 kvadratmeter store lokaler i det nye.

Tror på konseptet

— Vi tror det er plass til alle, og mener det avhenger av konseptene. Vårt mål har vært å finne spennende butikker som ikke finnes på Sørlandet fra før av. Det mener jeg vi har lykkes med, sier senterleder for Sørlandssenteret, Ruben Storevold .

Senterleder Ruben Storevold ved Sørlandssenteret. Foto: Torstein Øen

I dag finnes det ni store møbelaktører i Sørlandsparken-området. Storevold er overbevist om at møbler og interiør er noe folk vil ha mer av.

— Vi vet at Sørlandsparken er et område hvor folk storhandler, sånn sett passer denne satsingen vår veldig fint inn. Folk reiser langveisfra for å handle møbler, og derfor tror vi at vi vil ha en suksess med det. Kundeundersøkelser viser også at folk gjerne vil ha flere interiørbutikker, påpeker Storevold.

Større utvalg

— Dessuten får vi inn noe som vi ikke har på Sørlandet fra før av. Palma er et nytt norsk konsept, med kun noen få andre butikker i Oslo, det samme har Habitat, og Bolia er kjent for nordmenn flest, men helt nytt på Sørlandet, supplerer han.

Kjetil Torgersen ved Slettevoll tror de nye butikkene skal stålsette seg på noen tøffe år framover.

— Vi er svært nære grensen for hvor mange aktører det er plass til her ute. Det har ikke kommet én million nye mennesker i denne byen, tilveksten har ikke blitt som forventet. Virkeligheten ser annerledes ut nå enn for fem år siden. Det må vi ta innover oss, sier Torgersen.

— Kundene får mer å velge i?

— Ja, fra kundens ståsted er det jo en fordel å kunne velge blant enda flere butikker på et såpass lite geografisk område. Det er korte avstander og lange åpningstider, men noe prisfall ser man neppe, påpeker Torgersen.

Mange om beinet

Eier og daglig leder ved Møbelringen, Glenn Sigurd Olsen, tror heller ikke det er marked for flere møbel - og interiørforretninger i Sørlandsparken.

— Jeg tror ikke det, nei. Det er veldig mange om beinet. Når det er sagt, er jeg ikke bekymret for egen del. Vi har vært i markedet i over 20 år, og føler oss veldig sikre på den posisjonen vi har opparbeidet oss, sier Olsen.

Varehussjef ved Bohus i Sørlandsparken, Morten Finstad, mener konkurransen virker skjerpende.

— Jeg synes det er vanskelig å si om det er marked for alle, jeg tror i alle fall det er plass til oss. Dessuten er det sunt med konkurranse. Det virker skjerpende, sier Finstad.

- Skal lage den beste butikken noensinne

Administrerende direktør i Bolia.com, Lars Lyse Hansen, går offensivt ut.

— Vi skal åpne den beste boligbutikken noensinne i Kristiansand. Vi går "all in", sier Lyse Hansen.

— Det er tøff konkurranse i Sørlandsparken?

— Den er jeg overhodet ikke bekymret for, og det er vi også vant til fra Berlin, Stockholm, Oslo og København. Norge er likevel vårt suverent beste marked, svarer Bolia-sjefen.

Han sier de lenge har vært på utkikk etter et godt egnet lokale for å åpne butikk i Kristiansand.

— Vi har faktisk lett i noen år for å finne det helt perfekte sted, og det har vi nå funnet i forbindelse med utvidelsen av Sørlandssenteret. Vi vet at vi allerede har mange kunder fra Kristiansand, det ser vi i butikkene våre i Oslo og på nettbutikken vår. Det er alltid en indikator vi går etter når vi åpner nye butikker.