LILLESAND: Den luksuriøse motoryachten ”Laika” grunnstøtte søndag morgen 22. mai i Ulvøysund med tidligere stortingsrepresentant Magnus Stangeland om bord og skipsrederen Sigmund Stenersen ved roret. Da yachten skulle trekkes av grunnen, smalt den inn i den fortøyde seilbåten SY ”Killingø”. Kollisjonen med seilbåten kostet Stangeland

Sigmund Stenersen. Foto: Bergens Tidende

cirka 800.000 kroner. Og nå må rederiet ut med 80.000 kroner for å ha latt en kaptein uten gyldig sertifikat føre yachten.

Inspeksjon

Sjøfartsdirektoratet inspiserte yachten i Oslo fire dager etter havariet. I tillegg til 14 mangler ved skipet, fant direktoratet da ut at Stenersen hadde fritidsbåtskippersertifikat, som gjør at han kan føre fartøy inntil 50 bruttotonn, omtrent halvparten av MY "Laika". For å føre yachten måtte han minst ha hatt Dekksoffisersertifikat klasse 5. ## Søkte om dispensasjon

I saksutredningen til Sjøfartsdirektoratet kommer det fram at Sigmund Stenersen to uker før avreisen hadde søkt direktoratet skriftlig om dispensasjon til å føre MY "Laika" fra Bergen til Oslo og tilbake.Men direktoratet rakk aldri å behandle ferdig søknaden.

"Rederiet påberoper seg at Sigmund Stenersen etter forutgående telefonkontakt med direktoratet hadde fått (sitat)forståelsen av at en slik søknad nok ville bli innvilget," skriver Sjøfartsdirektoratet i sin saksutredning, og avviser bestemt at Stenersen av denne grunn kunne føre yachten.

Trodde han hadde tillatelse

I intervjuet med Fædrelandsvennen etter inspeksjonen, sa Stenersen at han hadde fått dispensasjon til å føre yachten tilbake til Bergen. Direktoratet avviste det overfor avisen den gang. Og gjør det igjen nå:

"Sjøfartsdirektoratet stiller seg uforstående til rederiets påstand om at Sigmund Stenersen ble gitt tillatelse fra representanter fra Sjøfartsdirektoratet til å føre skipet tilbake til Bergen", skriver direktoratet og viser til den skriftlige fartstillatelsen som ble utstedt på stedet.

Direktoratet avviser derfor rederiets krav om å frafalle bota.

Størrelsen på bota

Minimumsbeløpet på slike bøter er 79.216 kroner. Rederiet nå må ut med 784 kroner mer.

Da har direktoratet lagt vekt på alvorsgrad, graden av utvist skyld, hvorvidt overtredelsen kunne vært forebygget, om rederiet har oppnådd noen fordel ved overtredelsen, samt rederiets økonomiske evne.

Rederiets inntekter i 2010 skal kun ha vært 78.000 kroner. Direktoratet har imidlertid lagt til grunn inntekten til rederiets morselskap, Haugland Gruppen AS, med driftsinntekter i 2010 på 366 millioner kroner.

Rederiet har en frist på tre uker til å klage på avgjørelsen.