Bykle kommune bruker store penger på å kjøre opp skiløyper i Bykle og på Hovden. Derfor oppfordres hyttefolket til å betale inn frivillig løypeavgift. Foto: JOHS. BJØRKELI
Her ser vi hvorfor løypekjørerne på Hovden har sluttet å bruke tunge løypemaskiner på de islagte vannene. Dette skjedde ved Sloaros i 2004. Foto: JOHS. BJØRKELI
Det må bygges bredt og solid når 10 tonn tunge løypemaskiner skal lage skiløyper for turfolket. Løypesjef Sverre Bjørn Lidtveit er svært fornøyd med den nye brua som er bygget i sommer på den nye skiløypa mellom Nylund Park og Geiskelid. Foto: JOHS. BJØRKELI
Kirsten Leira ved Destinasjon Hovden og løypesjef Sverre Bjørn Lidtveit i lysløypa på Hovden den 5. november. Litt snø til, så er det full fart her. Foto: JOHS. BJØRKELI
Skal du gå alle varianter skiløyper Hovden tilbyr, kan du velge i nær 180 kilometer løyper, opplyser Kirsten Leira ved Destinasjon Hovden. Den stiplede løypa fra Veggine til Sloaros er stengt på grunn av hensynet til villreinen. De grønne løypene er lite krevende, de blå middels, de rød krever godt utstyr og god form, mens de svarte er for fjellvante. Foto: Jan Grytting/Destinasjon Hovden

HOVDEN: — Utnytter du alle traseene på Hovden og sørover har du mellom 150 kilometer og 180 kilometer skiløyper som du kan bruke, sier Kirsten Leira ved Destinasjon Hovden til Fædrelandsvennen.

Nytt av året er ei ny løype mot Hoslemoskaret på om lag 3,5 kilometer og ei like lang mellom Nylund Park og Jeiskelid. Det opplyser sjefen for løypekjørerene på Hovden, Sverre Bjørn Lidtveit.

Konflikten Sloarosløypa

Selv om de to helst vil fortelle om de nye skiløypene og hvor bra de eksisterende er, har Leira og Lidtveit full forståelse for at mange savner løypa rundt Auervasseggi, til Galten og den seneste nedlagte – fra Krossloskaret til Sloaros.

Men det er ikke mye de kan gjøre med det, innser de. Miljøvernmyndighetene har latt hensynet til villreinen seire over disse maskinkjørte skiløypene.

Kjemper for gjenåpning

— Bykle kommune har tatt opp saken på nytt. Sammen med Fylkesmannen i Aust-Agders miljøvernavdeling vil de prøve å få Miljøverndepartementet til å gjenåpne den flotte, men krevende løypa inn til Sloaros, sier Leira, som synes det er trasig at denne populære høyfjellsløypa i over 1200 meters høyde synes å være tapt.

— Men det er jo fantastiske løyper på Nos også. Du kan ta stolheisen opp og oppleve et fantastisk høyfjellsterreng, trøster hun.

Ikke ferdselsforbud

— Er det ferdselsforbud mot Sloaros? Hvis ikke går vel folk bare i egne løyper?

— Nei, det er ikke ferdselsforbud der. Derfor går mange skiløpere der likevel. Men det hadde vært mye tryggere for folk hvis de fikk gå etter merket, oppkjørt løype, sier Leira.

— Auversvatnløypa er jo kjempeflott, sier Lidtveit. Han reklamerer også gjerne for den 10 kilometer lange lysløypa rundt Hovden sentrum som har tilknytning fra mange av hytteområdene.

Binde sammen områder

— Nettopp dette med tilknytning til de populære løypene er viktig. Vi ønsker minst mulig bilkjøring der dette ikke burde være nødvendig. Derfor jobber vi hele tida med å finne løyper som binder hytteområdene sammen. Fra de nye feltene i sør til de gamle i nord, sier Leira.

3,4 millioner i året

Sammen med Sverre Bjørn Lidveit dro Fædrelandsvennen til den nye traseen som er bygget mellom Nylund Park og Geiskelid, et stykke sør for Hovden. Her er det ryddet ei gate på fem- seks meter og bygget ei solid bru. Den er så kraftig dimensjonert at den skal kunne bære vekten av en løypemaskin på 10 tonn.

Det koster Bykle kommune store penger å bygge og drifte de 15 – 18 milene med skiløyper.

Jostein Rysstad i det kommunale selskapet Bykle og Hovden Vekst AS sier at kommunen bruker 3,4 millioner kroner hvert år på skiløypene. Bare den nye brua ved Nylund Park løypa kostet 435.000 kroner. Opparbeidingen av traseen med maskiner kostet 200.00 kroner.

— Men her bidro hytteeierne i Nylund Park økonomisk med 200.000 kroner. De ryddet også traseen på dugnad. Også i løypene på Hoslemo gjorde hytteeierne en flott innsats, sier Rysstad.

— Og så betales det vel inn store penger i frivillig løypeskatt?

— Fra 2500 hytteeiere fikk vi inn 530.000 kroner i år. Folk kunne betale det de ville, men vi sendte ut innbetalingskort der vi oppfordret til 600 kroner, opplyser Rysstad.

Kjører ikke på islagte vann

At skiløypene på Hovden engasjerer, viser alle henvendelsene løypekjørerne får. Det hender det kommer klager som føles urettferdige. Det er ikke alltid været er på løypekjørernes side her oppe i 1000 meters høyde over havet.

Den populære skiløypa over Hartevatn mot Enden kjøres nå bare med snøscooter.

— Vi har måttet slutte med å kjøre de tunge maskinene over islagte vann. Det er for farlig, sier Leira.

— Får dere klager da?

— Nei folk skjønner dette. Dessuten er det ikke alle som trenger «trikkeskinner», sier Kirsten leira. Hun er en av dem som stortrives i området Ørnefjell, Enden og ned Vesterdalen.

Med 180 kilometer preparerte skiløyper, og allemannsretten i tillegg, burde det altså være nok å bryne seg på for skifolket høyt her oppe i denne fantastiske fjellheimen.