LILLESAND I fjor ba bystyret administrasjonen om å vurdere og sammenligne kostnadsnivået. Hva ville være det rimeligste, om kommunen gjorde hele jobben selv eller overlot alt eller deler av jobben til andre?

PriceWaterhouseCoopers har sett på saken. I konklusjonen heter det at Lillesand har høye gebyrer sammenlignet med andre kommuner og at kommunen har lavere effektivitet. Tjenestene fra kommunen har vokst fram over tid og er ikke et resultat av bevisste vurderinger, heter det.

En analyse viste at oppmålingstjenester det er gebyr på, ikke ble finansiert fullt ut gjennom gebyrer, men at over 700.000 ble finansiert av kommunen selv. For enheten totalt var det over fire millioner som ikke ble dekket av gebyrer i 2012. Oppmålingstjenestene består av oppmålingsforretning og matrikkelføring. Det første kan konkurranseutsettes, det andre ikke. PWC mener det er lite hensiktsmessig å splitte oppgavene og konkurranseutsette noe. Det anbefales heller en gjennomgang i forhold til et interkommunalt samarbeid. Lillesand bør ta initiativ til at man ser nærmere på et slikt samarbeid innen Knutepunktet, heter det.