VENTER: - Det er håpløst, men vi må vel forvente litt kø når det er så mange mennesker, sier Roger Heimdal. Han har akkurat kommet hjem fra Alicante. Foto: Torstein Øen
KØ: - Det er klart at det kan bli bedre her på Kjevik med tanke på bedre plass og en større butikk, sier Trine Lise Systad som akkurat har kommet hjem fra Alicante. Foto: Torstein Øen
TUNG JOBB: David Sand Gausdal er en av tretten stuere som må løfte over hundre tonn med bagasje og catering-varer i løpet av en time. Foto: Torstein Øen
HEKTISK: - Jeg merker at vi må ha en god plan for oppdragene når det blir så hektisk, sier servicemedarbeider Marius Juel-Hovland, her sammen med stasjonssjef Tor Egerdahl. Foto: Torstein Øen
BEKYMRET: Tor Egerdahl er stajonssjef for SAS Ground Handling Service på Kjevik. Enkelte lørdager beskriver han som et charterhelvete. I løpet av en time kan 13 stuerne løfte over 100 tonn med bagasje og catering-varer. Foto: Torstein Øen
FULLT: Lørdag lettet og landet det flere utenlandsfly i løpet av kort tid på Kjevik. Her, ved gatene til utland, kan det raskt oppstå trengsel. Foto: Torstein Øen
HEKTISK: Et Thomas Cook fly med 220 passasjerer har akkurat landet på Kjevik. Inne ved gatene ved utland venter nye passasjerer. Foto: Torstein Øen
TRAVELT: Lørdag var det travelt på Kjevik, da flere utenlandsfly landet og lettet i løpet av kort tid. Foto: Torstein Øen

KRISTIANSAND: — Flyplassen er for liten. Kapasiteten er sprengt i innsjekkingshallen, avgangshallen og i ankomsthallen. Det kan bli et mareritt for enkelte passasjerer, spesielt når flyene kommer samtidig, sier Tor Egerdahl til Fædrelandsvennen.

Han er stasjonssjef for SAS Ground Handling Service på Kjevik.

Sild i tønne

I år har enkelte lørdager vært så travle at Egerdahl bruker sterke ord for å beskrive forholdene. Grunnen er at flere utenlandsfly lander og letter i løpet av kort tid på Kjevik. Det er ikke avgangshallen dimensjonert for, mener han.

TRAVELT: Lørdag var det travelt på Kjevik, da flere utenlandsfly landet og lettet i løpet av kort tid. Foto: Torstein Øen

Lørdag var det fire avganger til utlandet mellom 16.10 og 17.00. Mellom 14.20 og 15.45 landet det også fire utenlandsfly. Heldigvis kom ett av flyene inn tidligere på lørdag, og dermed ble også flyten av passasjerer litt bedre enn ventet. I tillegg kom flere passasjerer i god tid før avgang. Llikevel ble det trangt om plassen i taxfree-butikken, hvor passasjerene nærmest stod som sild i tønne.

Roger Heimdal hadde akkurat kommet hjem fra Alicante, og ble møtt av en trang taxfree.

— Det er håpløst, men vi må vel forvente litt kø når det er så mange mennesker, sier han til Fædrelandsvennen.

Trine Lise Systad kom med samme flyet.

— Vi har hatt en nydelig ferie, men det er klart at det kan bli bedre her på Kjevik med tanke på bedre plass og en større butikk, sier hun.

— Når passasjerene som skal ut, og passasjerene som lander møtes ved taxfree-butikken, kan det bli enorme køer. Deretter oppstår det køer ved bagasjebåndet, sier Egerdahl.

- Sprengt

Bagasjebåndet i ankomsthallen for utland er fullt ved 50 kolli. Lørdag landet et Thomas Cook fly med 220 passasjerer. Da måtte to medarbeidere fra Avinor plassere bagasjen på gulvet for at det skulle bli plass til all bagasjen på vei ut. Slik blir det altså enda trangere om plassen.

FULLT: Lørdag lettet og landet det flere utenlandsfly i løpet av kort tid på Kjevik. Her, ved gatene til utland, kan det raskt oppstå trengsel. Foto: Torstein Øen

— Ankomsthallen er rett og slett ikke dimensjonert for så mye trafikk. Kapasiteten er sprengt bare når det kommer ett så stort fly. Når det i tillegg er passasjerer fra flere fly som skal hente bagasjen samtidig, blir det kaos. Jeg har sett folk gråte, og til og med besvime i trengselen, sier Egerdahl.

Bekymret

Stasjonssjefen håper Avinor kan gjøre noe for å spre flyavgangene. Han er bekymret for brannsikkerheten når det er så mange mennesker på ett sted.

— Slik det er nå, er det verken bra for kunder eller ansatte, sier Egerdahl.

Lørdag skulle 13 personer forflytte bagasjen til 1100 passasjerer i løpet av en time. Hver reiser med i snitt 20 kilo.

— Bagasjen må løftes tre til fire ganger. I tillegg må de bære mat og drikke til catering. I løpet av en time, løfter stuerne over hundre tonn, forteller Egerdahl videre.

— Det blir tungt til slutt. Det er ganske hektisk når det er så mange fly samtidig. Vi rekker knapt å få bagasjen ut av ett fly før det neste kommer, forteller David Sand Gausdal som akkurat har tømt et fly fra Palma.

Presset merkes også inne i avgangshallen, og ved innsjekkingen.

— Jeg merker at vi må ha en god plan for oppdragene når det blir så hektisk. I tillegg blir det veldig dårlig luft, spesielt ved bagasjebåndet, forteller servicemedarbeider Marius Juel-Hovland.

- Den nye hallen er ikke stor nok

Stasjonssjef Tor Egerdahl er ikke fornøyd med de nye planene. Sommeren 2015 skal en ny utenlandshall være klar på Kjevik. Stasjonssjef for SAS Ground Handling Service på Kjevik, Tor Egerdahl, mener at planene ikke er gode nok.

— Jeg er bekymret for at Avinor sentralt ikke forstår hva slags behov vi har. Den nye utenlandshallen må dimensjoneres for mer trafikk enn det vi opplever i dag, sier Egerdahl.

TUNG JOBB: David Sand Gausdal er en av tretten stuere som må løfte over hundre tonn med bagasje og catering-varer i løpet av en time. Foto: Torstein Øen

Da tenker han spesielt til bagasjehåndteringen.— Slik jeg ser det, gjør ikke planene det. Det blir mye bedre med flere gater, men det må gjøres mer med tanke på bagasjehåndtering, sier han.

Avinor beklager

Lufthavnsjef Thomas Langeland er klar over kaoset enkelte lørdager.

— Dette er forhold som vi vurderer. Når det kommer så mange fly på en gang vil det være situasjoner hvor passasjertallet overstiger minstestandard på flyplassen, informerer Langeland.

— Hvor mange mennesker er utenlandshallen dimensjonert for?

— Det kan jeg ikke svare på nå, svarer lufthavnsjefen på lørdag.

— Er du bekymret for brannsikkerhet når det er så mange mennesker i avgangshallen?

— Så vidt jeg er bekjent følger vi alle regler og vi går ikke på akkord med sikkerheten, men det er klart at det er en utfordring når det kommer så mange fly på en gang, svarer Langeland.

Han beklager situasjonen.

— Avinor beklager at passasjerene opplever at det er trangt og at de ikke får den servicen de forventer, sier Thomas Langeland.

- Vil bedre situasjonen

Lufthavnsjefen mener at det ikke er så enkelt for Avinor å gjøre noe med flytidene.

— Det å skyve på ankomstene kan være utfordrende for en liten flyplass. Utenlandsflyene kommer gjerne fra større flyplasser i Europa som allerede er regulert med tanke på flytider. Da blir en flyplass som Kjevik prioritert lavt, sier Langeland som opplyser at problemstillingen allerede er tatt opp med nasjonal koordinator med tanke på flytider.

Han mener også at flyselskapene kanskje selv bør se på muligheten for å endre flytidene i tiden fram til den nye utenlandshallen står klar i 2015. Han er ikke enig i at den nye hallen blir for liten.

— Vi får en utvidelse på 3000 kvadratmeter, noe som garantert vil bedre situasjonen vesentlig, sier Langeland.