KRISTIANSAND: — Jeg synes dette er gøy. Det er et stort og spennende prosjekt, og jeg liker brobygging og arbeid med betong, sier Kjell Soltvedt, sivilingeniør i Statens vegvesen.

Han skal være prosjektleder for byggingen av den nye Varoddbroa i Kristiansand, som skal erstatte hengebroa fra 1956.

— Ingen selvfølge

Da forslaget til Nasjonal Transportplan (NTP) ble presentert for rundt to uker siden, ble det klart at det bevilges penger til ei helt ny bro over Tofdalsfjorden. Broa, som er kostnadsberegnet til 710 millioner kroner, skal stå ferdig i 2019. — Det var ingen selvfølge at pengene kom på plass, påpeker Soltvedt.

Hengebroa fra 1956 måtte ha blitt oppgradert for rundt 60 millioner kroner i form av vedlikeholdsarbeid, hvis det ikke hadde blitt bevilget penger til ei helt ny bro via NTP. Hengebroa er sliten, og det har blant annet vært problemer med fugene i veibanen, noe som for ei tid tilbake medførte store trafikale problemer.

TVILLINGBROER SETT FRA SØM: Slik vil Tofdalsfjorden se ut når den nye betongbroa er på plass (broa til venstre). Det skal blant annet bygges gang- og sykkelfelt med en bredde på 5,5 meter på den nye broa. Det skal etableres kollektivfelt på begge broene, i tillegg til de doble kjørefeltene. Foto: Statens vegvesen

Nummer to i rekkenDet er ikke første gang at Soltvedt bygger ei Varoddbro. I to år og fire måneder var han byggeleder for dagens betongbro, som sto ferdig i 1994. Egil Tveide var for øvrig prosjektleder.

— Jeg kjenner godt til forholdene rundt broa, både til lands og til vanns. Jeg har vært gjennom prosesser som ligner en god del på det vi nå tar fatt på, forteller 61-åringen, som litt beskjedent innrømmer at han er stolt av betongverket han var byggeleder for.

— Har du noen minner fra tiden dere bygget 1994-broa?

— Det verste var da en traktor kjørte utfor broa og rett i sjøen. Heldigvis overlevde sjåføren. Han hoppet ut av traktoren og landet i vannet ved siden av den. Ikke lenge etter at vi var ferdige med broa, kom jo den berømte tankbåten forbi og krasjet inn i hengebroa. Det er også en episode jeg husker fra den tiden.

Planla på 90-tallet

I en ideell verden, skulle det blitt bygget to parallelle betongbroer over Tofdalsfjorden på 90-tallet, men bevilgningene uteble. Betongbro nummer to kom aldri lenger enn til planleggingsstadiet.

— Den nye broa vil bli bredere enn det som ble skissert i de gamle planene for den, på grunn av kollektivfelt og gang- og sykkelveier, forklarer Soltvedt.

River den gamle

På ett tidspunkt vil det være tre broer over Tofdalsfjorden.

— Vi kommer til å bygge den nye broa med litt for smalt tversnitt, fra vestsida til midten av Tofdalsfjorden, for å få plass til den mellom betongbroa og hengebroa, sier prosjektlederen.

— Under hele prosjektperioden, skal trafikken passere uforstyrret. Det blir nok den største utfordringen. I tillegg blir det en komplisert sak å rive den gamle broa, legger han til.

Etter at hengebroa er revet, bygges den nye betongbroa ut i full bredde.

20-25 millioner kroner

Planleggingsarbeidet for den nye broa er kostnadsberegnet til mellom 20 og 25 millioner kroner. Etter at planene er klare, legges prosjektet ut på anbud.

Når den nye Varoddbroa står ferdig i 2019, er Soltvedt passert pensjonistalder.

— Dette blir nok mitt siste, store prosjekt i Statens vegvesen, smiler bergenseren som til vanlig bor i Søgne.