Mandag kveld og natt til tirsdag ble en 194 tonn tung transformator fraktet fra havna i Kristiansand til Støleheia. Foto: Torstein Øen
Mandag kveld og natt til tirsdag ble en 194 tonn tung transformator fraktet fra havna i Kristiansand til Støleheia. Foto: Torstein Øen
Mandag kveld og natt til tirsdag ble en 194 tonn tung transformator fraktet fra havna i Kristiansand til Støleheia. Foto: Torstein Øen
Mandag kveld og natt til tirsdag ble en 194 tonn tung transformator fraktet fra havna i Kristiansand til Støleheia. Foto: Torstein Øen

KRISTIANSAND: — Dette er den største transporten vi har hatt i Vest-Agder, både når det gjelder tyngde og lengde, sier Stein Otto Andersen, senioringeniør i Statens vegvesen.

Like etter klokka 22.00 mandag, startet transporten av en 194 tonn tung transformator.Transformatoren har kommet sjøveien fra Norrköping i Sverige til Kristiansand Havn, og ble mandag kveld fraktet i retning Støleheia, nord for Kristiansand. Der skal den monteres, sammen med tre andre transformatorer, i en trafostasjon. Anlegget skal både eksportere og importere strøm til og fra Danmark.

Tre lastebiler

Et sammenhengende transportapparat som består av tre lastebiler og to traller med styrehus, skal sørge for at transformatoren kommer trygt fram til Støleheia.

Transformatoren henger i ei slags "vogge" mellom to traller som har en "styrmann" hver. Tranformatoren og trallene trekkes av to lastebiler. I tillegg skyver en tredje lastebil, som er plassert bakerst i rekken, det hele.

"Toget" snirkler seg mandag kveld opp bakken fra havna mot E 39, og kjørte rett over rundkjøringen ved Samsen og videre opp mot Grim.

— Transporten er totalt 394 tonn og 4,66 meter høy, forklarer Stein Otto Andersen, som blant annet har ansvar for at broer passeres forsvarlig.

— Hva kan gå galt i natt?

— Broene skal tåle dette, det har vi sjekket. Transporten er godkjent av Vegdirektoratet, sier Andersen.

Norges lengste

Jacob Severinsen, formann for Greencarrier, leder transportprosjektet.

— Transporten er Norges lengste, 82 meter. Dette apparatet brukes jevnlig til å frakte transformatorer rundt i Norge, så det som skjer i kveld er ikke unikt, poengterer han.

Rune Flakk er prosjektleder i Statnett Transport. Han sier at kveldens transportprosjekt byr på visse utfordringer.

— Den største utfordringen er høyden på jernbanebroa på Krossen og ei dårlig bro på veien opp mot Høyebakken. På vei opp Høyebakken må vi fordele tyngden under transformatoren ved hjelp av en ekstra henger, forklarer Flakk.

Loser trafikk via Sødal

Yngvar Udø, politibetjent ved Agder politidistrikt, har ansvar for at trafikken ikke blir hindret under transporten.

— Transporten er så stor at vi må lose bilistene som kommer fra riksveg 9 og Øvrebø via Sødal, slik at transporten ikke får trafikk mot seg på Setesdalsveien, sier han.

Transporten fra Kristiansand til Støleheia er beregnet til å ta rundt seks timer.