KRISTIANSAND: — Dette er sløseri med samfunnets ressurser. Samtidig er det frustrerende aldri å komme i mål, sier Gunnar Nøding, prosjektdirektør i Rom Eiendom, region sør/vest.

Rom Eiendom er et eiendomsselskap eid av NSB. Ifølge Nøding har selskapet siden 1997, og fram til nå, brukt over 10 millioner kroner på å utvikle ulike konsepter til nytt stasjonsbygg i Kristiansand.

Ikke godkjent

Det er Jernbaneverket som skal godkjenne stasjonsbygget, siden organisasjonen eier spor og plattformer i tilknytning til eiendommen.

— Vi har kanskje presentert rundt ti ulike konsepter til ny stasjonsterminal for Jernbaneverket siden 1997, uten at de har latt seg realisere. Årsaken har som oftest vært at Jernbaneverket stadig har kommet med krav og nye momenter som må oppfylles. Dette handler om hensyn til jernbanespor, plattformer, adkomst og liknende, sier prosjektdirektøren, som mener at plassering av spor ikke er et godt nok argument mot ny stasjon, siden Rom Eiendom tar hensyn til dette i sine planer.

Saken fortsetter under bildet.

NYTT FORSLAG: Dette er prosjekttegningene til en ny stasjonsterminal, med moderne venterom, på Kristiansand stasjon. - Bygget har løsninger som er gunstige for NSB sine kunder, sier Gunnar Nøding. Foto: Vegge, Tormod Flem

Nytt forslag til 50 mill.

Rom Eiendom har nå et helt ferskt forslag til stasjonsbygg, med en kostnadskalkyle på rundt 50 millioner kroner. Bygningen har blant annet et nytt og moderne venterom som er plassert tett inntil togene som vil ankomme stasjonen.

NY TERMINAL: Gunnar Nøding, prosjektdirektør i Rom Eiendom, viser dimensjonene på det nyeste stasjonsbygget som Rom Eiendom nå foreslår. Bygget skal kobles til den eksisterende stasjonen og omtrent rekke bort til stedet hvor Nøding står. Foto: Tormod Flem Vegge

— Finansieringen er klar og vi kan starte byggingen innen ett år, men Jernbaneverket har ikke ønsket å ta bygget med i sine planer for Kristiansand stasjon. Dette er helt uforståelig, siden Jernbaneverket lokalt ønsker nytt stasjonsbygg og vi har laget nye planer på grunnlag av innspill fra dem, sier Nøding.

- Grunnleggende feil

— Hva tror du er hovedårsaken til at det tar så lang tid å få på plass en ny stasjon?

— Jeg lurer på om delingen av NSB og Jernbaneverket i 1996 fortsatt er en verkebyll, at Jernbaneverket ikke takler at NSB og Rom Eiendom har eierskap til stasjonene. Det virker som om det er noe grunnleggende galt i samarbeidet mellom organisasjonene, når det kan sløses bort millioner av kroner for å få gjennomslag for stasjonsbygninger som er ønsket av både Samferdselsdepartementet og lokalpolitikere, mener Nøding.

- Kompliserte avgjørelser

Lars Christian Stendal, regional plan- og utviklingsdirektør i Jernbaneverket, innrømmer at Jernbaneverkets plan for Kristiansand har tatt lang tid.

<b>Lars Christian Stendal</b>, regional plan- og utviklingsdirektør i Jernbaneverket. Foto: Herskedal, Kjell

— Vår plan skal omfatte spor, plattformer og anlegg på stasjonen. I tillegg skal det tas kompliserte avgjørelser når det gjelder fremtidig E 39 og veiens plassering over stasjonen og jernbanesporenes plassering i forhold til brosøylene. Samtidig skal det tas avgjørelser om ny havnegate og godstransport fra Kristiansand Havn, sier han.

— Så en ny stasjonsbygning passer ikke inn i planen?

— Vi må se ting i helhet. Rom Eiendom må være mer tålmodige. En del brikker vil falle på plass i løpet av 2014. Da vil vi se om det er plass til nytt stasjonsbygg eller ikke.

— Hva tenker du om at det er brukt 10 millioner kroner gjennom 16 år på stasjonskonsepter?

— Det er et tall vi ikke er kjent med, men vi synes planarbeidet for området har gått for seint. Det er imidlertid mange aktører inne i bildet, og vi er ikke herre over fremdriften alene, sier Stendal.