Ingvald Fardal har vært toppsjef i Fjord Line de siste seks årene. Sommeren 2013 kommer han aldri til å glemme.

— «Stavangerfjord» skulle settes inn i rute mellom Bergen og Hirtshals 25. mai i år, men to omganger med utsettelser fra verftet på Fosen skjøv jomfruturen ut til midten av fellesferiemåneden. Det ble utrolig tøft å håndtere alle barnesykdommene når våre leverandører og deres eksperter gikk på ferie omtrent akkurat idet vi kastet loss, sier han tilbt.no.

Derfor valgte Fardal selv å mønstre på «Stavangerfjord» like før seilingene startet, og han ble værende om bord i flere uker.

Var fullbooket

Innsettelsen av Fjord Lines nye stolthet på danmarkslinjen ble langt mer tyngende enn selskapet hadde regnet med. Forsinkelser og kanselleringer satte de reisende i fortvilte situasjoner.

— Det var selvsagt meget beklagelig. Samtidig kom vi i en voldsom knipe selv også. Fergen tar 1200 passasjerer og var fullbooket for hele sommeren fra slutten av mai. De uforutsatte verftsutsettelsene førte til at vi måtte booke om bestillinger, refundere billetter og bistå reiseklare ferierende med alternative transportruter.

— På toppen av det hele kom de tekniske utfordringene som våre underleverandører normalt sett ville hjulpet oss med på kort varsel, sier Fardal.

- Tusen småting

Han visste godt at seilingsstarten kunne by på noen uforutsatte problemstillinger. «Stavangerfjord» er nemlig verdens første cruiseferge som går på den flytende naturgassen LNG (Liquefied Natural Gas), med helt ny gassmotorteknologi utviklet hos Rolls-Royce på Hordvikneset.

— Vi var naturligvis forberedt på at ting måtte justeres underveis. Gassmotorene har stort sett fungert veldig bra, men det var andre tekniske småting som skapte det største hodebryet.

- Som for eksempel?

— TV-er og webtilgang fungerte ikke som det skulle, satellittkommunikasjonen var ikke fullgod, det var utfordringer på kjøkkenet som førte til forenklede menyer, ja, det var tusen småting som måtte fikses etter hvert.

Tilbakelagt stadium

- Hva kunne du bidra med om bord i denne fasen?

— Generelt er det greit å være til stede når helt ny teknologi settes ut i livet, og jeg er sikker på at det ville vært mer frustrerende for meg å bivåne problemene om bord fra en kontorstol i Egersund.

Ingvald Fardal understreker at barnesykdommene er et tilbakelagt stadium.

MS «Stavangerfjord» er i disse dager inne til en 14 dagers planlagt garantiservice i Frederikshavn i Danmark.

- Tror du omdømmet til Fjord Line er svekket etter alle problemene som oppsto i startfasen?

— Det er alltid en risiko knyttet til å være pioner innen en bransje. Teknologien er ny og forholdsvis komplisert, og jeg tror alle parter; verftet, underleverandører og vi selv, undervurderte disse utfordringene. Nå leverer vi stabilt, så jeg tror ikke de uheldige omstendighetene vil hefte verken ved fergen eller selskapet i fremtiden.

Ny ferge 3. april

- Hvordan skal dere unngå tilsvarende problemer når ny ferge settes i rute?

— Jeg er overbevist om at det blir langt færre problemer når den nye «Bergensfjord» kobler seg på danmarkslinjen 3. april neste år. Det er fordi de to fergene blir dønn make, alt blir identisk, bortsett fra interiørfargene. Da vil vi helt sikkert få betalt for nybrottsarbeidet vi har bak oss med «Stavangerfjord».

- Blir 2013 et økonomisk uår for dere?

— Forsinkelsene fra verftet i Fosen påførte oss betydelige ekstrakostnader, men vi har rygg til å bære dette. Når begge fergene går i rute fra neste vår, blir det lettere å vise hva vi duger til - både i form av utvidet tilbud til publikum og resultatmessig, sier administrerende direktør Ingvald Fardal, som til tross for startproblemer kan vise til økt belegg Bergen-Hirtshals denne høsten.