KRISTIANSAND: – Jeg blir ikke myndig før i august, så jeg ville bestille oppkjøring i god tid slik jeg fikk førerkortet til den dagen. Jeg ble ferdig med alt det obligatoriske, utenom oppkjøringen, i slutten av mai. Det var først i slutten av juni at jeg fikk oppkjøringsdatoen 3.september. Jeg visste fra før av at det var lang ventetid, men hadde aldri trodd det kom til å gå så lang tid, sier han oppgitt til Fædrelandsvennen.

Allerede i fjor sommer begynte han på veien mot førerkortet.

– Jeg ville starte tidligst mulig slik jeg kunne få førerkort nærmest mulig bursdagen min i august. Jeg hadde hørt fra andre venner at det var lurt å komme i gang tidlig, derfor gjorde jeg nettopp det. Jeg har allerede sett på flere biler, men det hjelper ikke så veldig mye når jeg ikke kan kjøre de en gang, sier Moseid.

Det er mangel på sensorer hos Statens vegvesen som fører til lange køer for oppkjøring til bil.

Stor pågang

– Vi har hatt en veldig pågang i år i forhold til tidligere år. Det jobbes kontinuerlig med å hente inn flere sensorer, men det er ikke så lett. Vi har jobbet 1 ½ år med å skaffe flere sensorer, sier Statens vegvesens distriktssjef i Vest-Agder Johan Mjaaland til Fædrelandsvennen.

I Vest-Agder brukes det 6 ½ årsverk på sensorer i Statens vegvesen, men det er ikke nok.

– I ferietiden har vi flere som er ute i ferie, noe som fører til at vi må leie inn tre årsverk i vikarer. Det fører likevel til at køene er lange, spesielt rundt sommerstider fra St. hans til midten av august, sier en oppgitt Mjaaland.

Virkedager

– Slik det ligger an per dags dato er det en ventetid på 48 virkedager i Kristiansand, mens det i Mandal og Flekkefjord ligger på omtrent det samme nivået. Det betyr med andre ord at man må vente flere måneder på oppkjøring, forklarer Mjaaland.

Hos Statens vegvesen i Aust-Agder er ikke situasjonen mye bedre.

– Det tar 40 virkedager før vi har ledig kapasitet her hos oss. I juni la vi ut 70 tidspunkt for oppkjøring fremover, men alle ble tatt i løpet av kort tid. Vi opplever også at det kommer en del kandidater fra nabofylkene, men også helt fra Oslo for å ta førerprøven, sier Kjell Eriksen.

Det forklarer han med at ventelistene er kortere.

– Kortere ventelister er nok hovedgrunnen til at de gjør det. Mange tror nok også det er lettere å bestå førerprøven her, på grunn av mindre trafikk på veiene, mener Eriksen.

Vegard Moseid (17) må vente i flere måneder før han får kjøre opp til førerprøven. Bakgrunnen for det er lange ventelister hos Statens vegvesen.