LINDESNES: Forslaget om utsettelse kom fra ordfører Ivar Lindal som ønsker å komme i dialog med Statens Vegvesen for om mulig å få veistrekket som nå er planlagt forlenget med et par kilometer.

Med dette har han kjøpt seg tid i et forsøk på å løse den svært bitre striden som har oppstått om det 3,8 kilometer lange veistrekket. Hadde han ikke kommet med dette forslaget, tydet alt på at det ikke hadde blitt noe av byggingen på mange år etter at også Lindesnes Høyre bestemte seg for å vende tommelen ned.

Les også: Sier nei til ny E 39

Forpliktende

Lindal begrunnet forslaget med at han ønsker å gå i dialog med vegvesenet for å få forlenget den nye veien fra Fardal og østover mot Vigeland.

— Hensikten er å komme i møte de som er motstandere av dagens trasevalg som mener at den nye veien er alt for kort. Ved å få vegvesenet med på å gå i gang med planlegging - der hensikten er å forlenge veien - kan vi få denne saken løst, sier Lindal.

Men motstandspartiene ville ikke uten videre utsette saken. Skulle saken utsettes ville de at de 30 millionene som er på statsbudsjettet til byggingen av veien heller skal brukes på Vigeland-Fardal med ny tunnel. De krever også at det lages alternative trasevalg fra Fardal mot Lyngdal. Dette ble vedtatt med 11 mot 10 stemmer og som fikk applaus fra de mange grunneierne som var møtt fram på møtet.

— Det er greit nok. Det viktigste var å få utsatt saken, kommenterer Lindal, som håper at veisaken kan opp igjen på nytt 13. desember med klare signaler fra vegvesenet om veien videre – bokstavelig talt.

Høyre åpner for å få veimillioner

Ansgar Gabrielsen meklet for E 39 Dette er saken:

Statens vegvesen har arbeidet fram et forslag til en utbedring av E 39 som handler om 3,8 kilometer og som var kostnadsberegnet til 350 millioner kroner.

23.september stemte Lindesnespolitikerne i teknisk styre nei til veiprosjektet. Torsdag kveld var saken til behandling i kommunestyret.