KRISTIANSAND: — Dette er et spennende prosjekt, som er veldig positivt for Kristiansand, sier rådgiver i Miljøvernenheten, Siri Gilbert.

Prosjektet Interreg IV A - Nordiske sykkelbyer, koordineres av ressurspersoner fra Odense i Danmark og er finansiert av EU.

Prosjektet går ut på at en rekke kommuner i Norge, Sverige og Danmark skal samarbeide for å se på hvordan sykkeltrafikken i kommunene kan bli bedre. Fra Norge vil Kristiansand og Sandefjord delta, dersom søknaden bli godkjent. Hver kommune som blir med i prosjektet, vil få utdelt 550.000 kroner til å utbedre sykkeltrafikken lokalt. Kravet for å være med på prosjektet er at kommunen skal bruke minst ett årsverk på sykkeltiltak. Kommunen har så langt ikke vedtatt hvilke sykkeltiltak midlene skal brukes til, dersom søknaden innvilges.

— De danske koordinatorene har mye erfaring med sykkeltiltak, og jeg tror vi kan lære en god del av dem, sier Gilbert.

Dele erfaringer

En av prosjektets koordinatorer er sivilingeniøren, Troels Andersen, i det danske firmaet Technical Traffic Solution. Han har var prosjektleder i det suksessfulle Cykelby-prosjektet, som hadde som mål å gjøre Odense til Danmarks nasjonale sykkelby. Resultatet var en vesentlig økning i sykkeltrafikken, og langt færre sykkelulykker i byen.

Dette resultatet er stikk i strid med utviklingen i resten av Danmark, som viser en nedgang i antall syklister. På de siste fire årene har antall syklister i Odense kommune økt med 20 prosent.

— Cykelby-prosjektet var en suksess, og nå skal gjennom dette prosjektet dele våre erfaringer med andre kommuner og byer i Norden, sier Andersen.

Kampanjer

Av de mange tiltakene som ble gjort i Odense, vil Andersen på det sterkeste anbefale sykkelkampanjer.

— Vi erfarte at sykkelkampanjer var et veldig effektivt virkemiddel for å få flere til å velge sykkelen. Både kampanjer rettet mot barn og mot voksne. Dette vil jeg også anbefale for Kristiansand, sier han. I Odense har de også innført en rekke konkurranser og lotterier hvor syklistene kan vinne premier ut fra hvor langt og ofte de sykler.

— Konkurranser er helt klart en sterk motivator. Slike tiltak vil nok også kunne fungere i andre byer, sier Andersen.

Positiv

Trygve Trædal er en av mange kristiansandere som hver morgen kan ses syklende gjennom Markens, på vei til jobb. Han er positiv til at kommunen ønsker å delta i prosjektet.

— Det er et veldig bra initiativ. Kommunen bør gjøre alt den kan for å få et så godt sykkeltilbud som mulig, sier Trædal. Selv sykler han til jobb hver dag og tror det ville vært bra om flere erstattet bilen med sykkelen.

— Det hadde vært bra for miljøet, sier han.