KRISTIANSAND: — Ja, det ligger an til det, sier Kjell Riseng i Bompengeselskapet.

For de som har abonnement, betyr det at også dette året vil koste 1500 kroner - og ikke opp mot 6.000 kroner som blir tilfellet fra og med 1. juli.

— Vi har jo bare sendt regning for et halvt år til disse. Nå vil de trolig få en ekstraregning for hele året. Men i sum sparer de jo masse, sier Riseng.

Årsaken til at ikke noe vil skje 1. juli, er rett og slett at Veidirektoratet ikke rekker å kvalitetssikre veiprosjektene i Kristiansand tidsnok til at Stortinget får behandlet den nye store bompengepakken før sommeren.

Senioringeniør Karl Sandsmark i veivesenet sier at Stortinget neppe kan behandle saken før november - og dermed vil ikke den nye bomperioden med takster på 20 kroner kunne begynne før rundt jul.

Ikke pause

Veivesenet og Kristiansand kommune kunne dermed bedt om pause i bompengeinnkrevingen mellom juli og nyttår - men det vil ikke skje.

Riseng i bompengeselskapet sier det er meget kostbart å avvikle en bompengeinnkreving for så å bygge den opp igjen noen måneder senere.

— Dessuten trenger vi pengene. Vi søker nå Stortinget om å få forlenge dagens bompengeregime noen måneder. Vi trenger pengene til å hindre forsinkelse. Når den nye bompengeperioden utsettes, kunne vi risikert at bygging av Vågsbygdvei, og andre ting, også måtte utsettes et halvt år. Det skal vi unngå, sier Sandsmark.

Bommene tar inn cirka ni millioner kroner i måneden.

Formannskapet i Kristiansand vil om få uker bli orientert om den nye utviklingen i bompengesaken - og formelt er det Kristiansand kommune som må be Stortinget om lov til å forlenge dagens innkreving noen måneder.

Ekstraomgang

Dagens bompengeinnkreving er allerede på overtid - og bommene har samlet inn mer enn de skulle.

Men i fjor fikk man lov å forlenge - for å hindre pause. Utover våren samler man inn 64 millioner kroner til ekstra gang- og sykkelveier. Når vi kommer til juli, kommer altså på en måte andre ekstraomgang.