KRISTIANSAND: De snakket mener avgiftplanene vil gå ut over barnefamilier og næringsliv i Kristiansand og omegn. De mener også at det vil koste mer å innføre, administrere og kreve inn rushpengene, enn hva kommunen vil få inn fra folk.

— Vi tar veldig avstand fra rushtidsavgiften. Vi liker å kalle dette ”de nye tiggerne i Kristiansand”, sier Terje E. Adolfsen, leder i Kristiansand FpU.

— Men samtidig er dette en tvungen tigging. Tiggerne i markens kan du gå forbi, men denne avgiften må alle betale, sier formann i Vest-Agder FpU, Helene B. Fredheim.

Mange meninger

I hjemmelagde pappbiler spurte de unge politikerne om folk var for eller imot, og om de ville ha betalt avgiften dersom den var valgfri. De fleste så ut til å ha en mening om saken.

— De spurte meg om jeg ville ha betalt, dersom avgiften var valgfri. Det ville jeg ikke ha gjort. Jeg bor på Tveit og er avhengig av å inn til byen på jobb. Kollektivtilbudet fungerer ikke for meg som må levere ungene i barnehagen, sier Hege Reinertsen Tvedt.

Heller ikke Kari Elise Rog var videre positiv til saken som nå er oppe til politisk behandling.

— Selvfølgelig er jeg imot avgiften. Vi betaler nok fra før, sier hun.

— Samtidig er det feil at det bare er fokus på småbarnsfamilier. Vi som lever alene med bare en lønn skal tross alt klare oss vi også. Det blir utrolig kostbart å ha bil etter hvert.

Sponset kollektivtrafikk

For de som ville, var det anledning til å gi frivillig ”avgift” til ungdommene. Disse kronene skal gis til ordfører Per Sigurd Sørensen i et pappkrus.

— Så kan han bruke de pengene på kollektivtilbud, i stedet for å kreve de inn med tvang i 20 år framover, sier Adolfsen.