KRISTIANSAND: — Vi opplever en enormt større reiselyst enn før, sier en strålende fornøyd linjedirektør Odd Grønberg.

Vil feire passasjer nummer én million

Tirsdag vil passasjer nummer én million booke inn på skipet. Slik det ser ut mandag formiddag blir vedkommende ikke å finne på avgangen fra Kristiansand klokka 8, men vil stemple inn på en av de senere avgangene.

— Det kan skje på returen fra Danmark klokka 12.15, fra Kristiansand klokka 16.30, eller kveldsturen fra Hirtshals klokka 20.45, sier Grønberg mandag formiddag.

Premien for å holde billett nummer én million i hånda skal tilpasses dem som vinner.

— Er det eksempelvis en norsk familie, vil de få en weekend på et feriesenter i Danmark. Er det derimot et dansk par, vil de få en hotellweekend i Norge, sier Grønberg.

Knuser tidligere rekorder

Tallene som Grønberg nå kan fremlegge viser altså at ganske nøyaktig 100.000 mennesker reiser med Superspeed hver måned. Da har man regnet mars 2008 som en fullverdig måned, selv om skipet hadde sin første kommersielle tur så seint som 14. mars.

— Her knuser vi altså tidligere rekorder, selv om vi nå har en lavere kapasitet i sommermånedene enn før, sier Grønberg.

Til sammenlikning hadde Color Line i 2007 totalt 988.000 passasjerer med både Christian IV og Silvia Ana, noe som ga et gjennomsnitt på i overkant av 82.300 passasjerer hver måned.

— Dette sier mye om veksten vi opplever nå, påpeker Grønberg.

Svipptur-salget sviktet

Linjedirektøren mener økt komfort og kjapp, effektiv seiling er årsaken til veksten. Superspeed bruker 3 timer og 15 minutter på overfarten, mens Christian IV brukte 4 og en halv time på turen mellom Kristiansand og Hirtshals. Lille, kjappe Sivila Ana brukte drøyt to timer, men tålte lite sjø, og var uten lugarer.

— Folk ville ikke ha svippturer med overnatting om bord lenger, det så vi på statistikken vår. De vil heller ha effektiv transport for å ha en hel weekend i Danmark. Det var derfor Superspeed ble bygget slik det ble, sier Grønberg, som forklaring på hvorfor båten ble bygd uten lugarer.

Ikke flere yrkessjåfører

Trafikkøkningen utgjøres hovedsaklig av ferierende passasjerer.

— Tilbakemeldingene vi får er at terskelen for å dra på ferietur nå er lavere enn før, sier Grønberg.

Antaller profesjonelle sjåfører om bord er derimot omtrent som tidligere.

— Vi har en liten økning av trailere, ettersom vi nå ha en større kapasitet enn vi hadde på Christian IV, men det er altså ikke her økningen hovedsaklig kommer, sier Grønberg.

Satser videre i 2009

Den store reiselysten har også gjort at Color Line har turd å være offensive med tanke på det totale passasjerantallet i 2009. — Vi har budsjettert med 1.170.000 passasjerer i 2009. Det er et realistisk budsjett som er basert på den utviklingen vi har sett til nå, sier linjedirektøren.