Jan Roger Olsen Foto: Jon Anders Skau

Han viser blant annet til flere episoder i vår der Sykehuspartner foretok store omlegginger og oppgraderinger av datasystemene. Da var avtalen at dette skulle skje uten at leseadgangen til pasientjournalene skulle rammes. Imidlertid skjedde det altså flere ganger at leger som skulle behandle pasienter, ikke fikk tilgang til journalene. Dette ble varslet om internt på sykehuset, og helsetilsynet engasjerte seg for å sikre at slikt aldri skulle skje igjen. Årsaken var at dersom en lege ikke har tilgang til journalen når en pasient skal behandles, kan pasientens liv være i fare.– Det var åpenbart at ledelsen i Sykehuspartner ikke hadde kommunisert godt nok til de som skulle gjøre jobben, hvor viktig lesetilgang til journalene er, sier organisasjonsdirektør Nina Føreland, som sitter i Sykehuspartners driftsstyre.

Verken Olsen eller Føreland ønsker å kommentere innholdet i sjokkrapporten fra revisjonen, men Olsen sier dette:

– Det er en stor og tung prosess som gjennomføres. Vi opplevde imidlertid at da ledelsen skjønte hvor alvorlige problemer vi hadde hatt, tok de virkelig fatt i sakene. Vi hadde daglige møter over lang tid for å avklare problemene, og det var svært positivt, sier sykehusdirektøren.

– Hvordan har kostnadene blitt? – Prisene er de samme som om vi skulle kjøpt tjenestene andre steder, sier Olsen.

Her kan du laste ned rapporten i sin helhet