KRISTIANSAND: — Leverandøren kunne selvsagt hatt delen i reserve, men det er ikke noe man pleier å ha. Når vi overtar vil vi nok vurdere å ha innmaten i ventilen i reserve, sier prosjekt –og utviklingssjef Per-Niclas Thell i Returkraft.

— Det er litt som når man kjører bil. Du har med deg et reservedekk, men du kan ikke ha med reservedeler til hele bilen. Hadde vi hatt en ventil her, så kan du jo være sikker på at det var noe annet som hadde gått i stykker, smiler administrerende direktør Odd Terje Døvik.

Det var torsdag 22. juli i år at Returkraft oppdaget feilen på forbrenningsanlegg på Langemyr. Innmaten i en ventil var blitt slått i stykker. Ventilen står i en såkalt by-pass-stasjon. Denne sluser dampen fra kjelen forbi turbinen som produserer strøm. Dette skjer i perioder hvor turbinen av ulike årsaker ikke kjøre på full effekt, for eksempel hvis det er forstyrrelser på høyspentnettet utenfor.

Har kostet nesten 25 millioner

Fra 22. juli til 26. august var det ingen søppelforbrenning på anlegget. Fra 26. august fikk anlegget på plass en midlertidig løsning, som gjorde det mulig å brenne søppel igjen. Og natt til fredag håper de å være i gang for fullt med ny ventil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VENTER I SPENNING: Koordinator for ventilutbyttingen Per-Niclas Thell (t.v), leder for byggtilsyn Tjøstel Taxerås og administrerende direktør Odd Terje Døvik venter nå bare på at en tredjepart skal godkjenne monteringen av den nye ventilen. (Foto: Lars Hoen) Foto: Lars Hoen

Hvor mye ventilfeilen har kostet, er det ingen som har regnet på ennå.

— Men jeg anslår at selve skaden og reparasjonen av den har kostet pluss minus 5 millioner, mens selve driftstansen har ført til et tap på opp i mot 20 millioner, sier Døvik.

— Hvem må ta regningen?

— Det blir nok en tredeling mellom oss, forsikringsselskapet og leverandørene. Men ikke med like store deler. Det får vi bruke vinteren til å finne ut av, sier Døvik.

Ingen ventil i reserve

Døvik presiserer at de ikke bærer nag til leverandørene.

— Det hjelper lite å være irritert. Vi samarbeider godt, selv om vi ikke skal frata dem leverandøransvaret. Og alle er jo interessert i at anlegget kommer i gang igjen, påpeker Døvik.

Grunnen til at reperasjonen har tatt så lang tid, er lang leveringstid på ventilen. Men nå er Returkraft inne på oppløpssiden.

— En tredjepart holder nå på å kontrollere sveisinga og innfestinga av ventilen. Planen nå er at vi skal komme i gang igjen natt til fredag, konkluderer han.