VALLE: – Jeg må kjøre 3-5 kilometer for å få kontakt med mobilnettet. Hadde det vart et par dager ville det gått greit, men vi har hatt problemet siden sist fredag, forteller en fortvilt mobilkunde på Furustøyl i Valle, Roar Tveit, til fvn.no.

Tveit forteller at det kun er Telenor sitt nett som har problemer og sier at Netcom-kundene ikke opplever problemer. Enkelte kunder har de siste dagene meldt overgang. Problemet skal ha rammet store deler i nærheten av Rysstad.

Ukjent feil

Årsaken til feilen er ikke kjent, men feilretting har vist seg vanskelig å få i stand. En teori hos Telenor er at sambandsutstyret i basestasjonen kan ha havarert.

– Det er basestasjonen på Rysstad som har vært ute siden 30. oktober. Vi prøvde å komme opp på mandag, men det var så dårlig vær at man måtte snu. Det ble bestilt ekstra deler ettersom vi er litt usikker på hva som er feil. Da vi forsøkte å komme inn torsdag ble vi stoppet av snøstorm, forteller informasjonssjef i Telenor, Per Arild Meling, til fvn.no.

Rettes fredag

Målet er at feilen skal være rettet i løpet av fredagen, men dersom været ikke bedrer seg kan summetonen forbli borte i noen dager til.