KRISTIANSAND: – Øverst på ønskelisten står å få et svar fra havnen, helst i dag. Hver dag teller. Vi jobber nå på spreng for å utrede muligheten til å seile i sommer. Vår fordel er at «Fjord Cat» er klar til å settes inn på kort varsel, sier Ingvald Fardal, administrerende direktør i Fjord Lines.

Kystverket fastslår at Kristiansand Havn ikke kan kreve helårsdrift av Fjord Line, som Fædrelandsvennen skrev i går. Dette fører til at havnedirektør Stein Haartveit hasteinnkaller til et møte i havnestyret. Han forstår Fjord Lines behov for rask avklaring.

– Jeg håper møtet kan komme tidlig neste uke. Vi legger fram saken med tanke på at havnestyret kan ta en avgjørelse den dagen, sier Haartveit.

Havnedirektøren understreker at han har forståelse for at Fjord Line nå ønsker en raskest mulig avgjørelse.

Kan trenere

Fjord Line ønsker bare å seile om sommeren, og hadde tenkt å seile fra 30. april til 20. september. Man er altså langt på overtid, både når det gjelder ansettelse av personell, billettsalg og seilinger. Jo lengre tid det går før en avklaring, jo mindre blir sannsynligheten for at Fjord Line klarer å starte opp seilingene.

Kystverkets vedtak kan ikke påklages, men Fardal opplyser at vedtaket kan bringes inn for Fiskeri— og kystdepartementet, men departementet har ikke plikt til å behandle saken. Dermed har Havnestyret en mulighet til å trenere saken slik at det kan bli praktisk umulig for Fjord Line å starte opp seilinger denne sommeren.

– Den største flaskehalsen i saken er per i dag Havnestyret. Vi vil ha problemer med å legge en seilingsplan før vi vet hva vedtaket blir, og vi kan ikke gå ut og åpne bookingsystemet før vi har fått en avgjørelse fra havna. Jeg har ikke i dag noen dato for når det blir for sent å starte opp i 2009, sier rederidirektør Fardal.

Erstatning

Fardal vil per i dag ikke kommentere hvordan resultatet for 2008-sesongen ble, siden rederiet er børsnotert. Han sier Fjord Line så langt ikke har tenkt på erstatningssøksmål. Amanuensis Hugo Matre ved juridisk fakultet ved Universitetet i Bergen sier at uhjemlede vedtak kan utløse erstatningsrett.

– Prinsippet er at man skal ha det fulle økonomiske tapet dekket, hvis rederiet kan dokumentere at de måtte legge om driften. Så må man sammenligne det med hvordan de kunne innrette seg med et riktig vedtak. Differansen vil være erstatningspliktig, og så må man trekke fra det de har spart på å innstille ruten. Alt tap rederiet har, som følge av at de har fått et ugyldig vedtak, er erstatningsberettiget. Deretter må man gå inn i saken og se på regnestykkene, sier Matre.

Uten kjennskap til hvordan 2008-sesongen gikk for Fjord Line, er det altså vanskelig å anslå størrelsen på et erstatningskrav.

Kan bety slutten

Hvis ikke Fjord Line klarer å sette i gang seilinger denne sommeren, kan det bety at rederiet dropper seilinger mellom Kristiansand og Danmark i årene framover.

— Det er vanskelig å gi et klart svar på om vi vil seile i 2010. Det er store kostnader forbundet med å sitte på et skip til 200 millioner kroner. Denne situasjonen har presset oss, pengene har rent ut, sier Ingvald Fardal, administrerende direktør i Fjord Lines.

Samtidig avviser Fardal at det er noen fare for at krangelen med Kristiansand Havn kan velte rederiet.

— Vi har en solid egenkapital, og vi har seriøse og langsiktige eiere, så det er ingen fare for det. Men det må være økonomisk fornuftig, det vi holder på med, fastslår Fardal.

Ordføreren støtter havna

— Jeg er opptatt av at det skal være fri konkurranse. Men det må da være på like vilkår og betingelser, ellers er det til slutt vi som kan endre opp som tapere, sier Kristiansands-ordfører Per Sigurd Sørensen (H).

— Men er det ikke til passasjerenes beste med økt konkurranse?

— Det er helt riktig at vi tjener på dette i sommersesongen. Men det negative er at vi kan miste noen som trafikkerer om vinteren, mener Sørensen.

Sørensen frykter at Kystvedtakets vedtak kan føre til at flere aktører kan komme inn i kampen om det lukrative sommermarkedet, og at dette i verste fall føre til at også Color Line vil kutte ulønnsomme seilinger vinterstid.

— Men slik dette er innrettet, med Kristiansand Havn som et selvstendig foretak, har ikke bystyret noen instruksjonsrett overfor havnestyret. Vi må derfor avvente beslutningen derfra, sier Sørensen.

Fædrelandsvennen fikk onsdag ikke tak i havnestyrets leder, Terje Frigstad.