KRISTIANSAND: — Ikke gass nå! Se lenger fram! Bare trille her! Brems mykt!

Ordrene kommer fra Stig Lillesund, instruktøren fra Kristiansand Trafikkskole.

Han har inntatt fremste passasjersete for å vokte sine elevers bevegelser bak ratt og pedaler.

— Her kan du gi på litt. Hold jevn fart. Men følg med på om den fotgjengeren vil over.

På setet bak instruktøren sitter Frank Aasheim (40) og kommenterer mens han venter på tur.

— Det er som å lære en gammel hun å slutte å gjø, mener han.

Men selv om Skarprud og Aasheim har henholdsvis 15 og 18 års fartstid med vogntog og/eller buss, er begge innstilt på å hjelpe sin arbeidsgiver med målsettingen om å redusere årlig dieselforbruk med minst fem prosent.

— Sjåførene får noe tilbake. De vil erfare mindre stress, færre skader, bedre helse og mer fornøyde kunder, sier Stig Lillesund.

Et tilsvarende kurs med sjåførene i Sørlandsruta, senket selskapets forbruk av diesel med sju prosent.

Bussen Trafikkselskaps trafikksjef, Oddvar Abrahamsen, opplyser at selskapet bruker vel tre millioner liter diesel i året. Det tilsvarer 60.000 liter i uken.

Dersom målsettingen oppfylles, vil selskapet spare 30.000 drivstoffkroner i uken.

Tiltaket, som skal fortsette i flere måneder, kalles kurs i optimal kjøring. Teoridelen er vel overstått, fra nå av handler det om å omsette ny lærdom i handling, blant annet at bussen alltid skal vise fire blinklysglimt før den kjører ut fra holdeplass.

På forhånd var ikke alle like motivert.

— Noen møtte ganske låst til teorikurs, ja. Men det løste seg. Her har alle noe å lære, mener instruktøren, før han hever stemmen:

— Finn jevn fart. Du har en rute å holde og er ikke på søndagstur!

Frank Aasheim innrømmer at han var blant skeptikerne. Nå er tvilen redusert til bare å telle ett poeng:

— Vi klarer ikke rutetidene dersom vi skal følge instruktørens ord.

— Tøv. Det vil du snart erfare, sier Stig Lillesund.