KRISTIANSAND: — Avinor kan ikke tillate et anlegg som kan skade banelegemet. En tunnel under rullebanen kan få svært negative konsekvenser, sa advarte lufthavnsjef Thomas Langeland på Kjevik.

Men et enstemmig formannskap i Kristiansand vil utrede tunnel som mulig alternativ når det skal bygges ny vei til flyplassen på Kjevik. Tunnelen er anslått å koste nær 600 millioner kroner, og kommunen må betale det meste selv.

— En seier for oss, jubler Cornelis Verkerk, en av beboerne fra Hamresanden som fulgte saken fra tilhørerplass i går.

TO TING.

Det som skal reguleres eller omreguleres er tunnel gjennom Moneheia, riksveien langs Hamresanden og utvidelse av friområdet langs stranden. Samtidig skal tunnel under rullebanen utredes og planer for ny bro over Topdalselva legges ut til offentlig ettersyn.

For politikerne handler saken om både-og: - Vi skal medvirke til en velutviklet flyplass og vi skal ivareta Hamresanden som et unikt friområde, sa Tore Austad (H).

— Min advarsel skyldes frykt for at tunnelutredning kan forsinke arbeidet med å utvide sikkerhetssonene rundt flyplassen. Planene for dette arbeidet må være på plass innen 1. oktober, sier Thomas Langeland til Fædrelandsvennen.

Til politikerne sa han at grunnen under rullebanen er svært problematisk og at en tunnel derfor vil bli meget kostbar.

— Den må dessuten legges dypt, faktisk under kote null. Prøveboring viser sand og leire, med grunnvann fra en til fire og sju til 11 meter nede. Under terminalbygget har prøveboring påvist 48 meter løsmasse, sa Langeland, som igjen understreket at tunnel under flyplassen kan få svært negative konsekvenser.

MÅNEN.

  • Mennesker har klart å reise til månen. Da må det vel være mulig å legge tunnel under rullebanen på Kjevik, repliserte Vidar Kleppe (Dem).

Etter møtet utdypet lufthavnsjefen eksempler på konsekvenser av tunnelutredning:

— En allerede stram tidsplan kan sprekke. Dersom flyplassen ikke skulle bli teknisk godkjent, kan vi bli pålagt restriksjoner i drift.

— Og det betyr?

— At Kjevik mister en del av dagens trafikk og reduseres til en regionflyplass.

I stedet for tunnel ønsker Avinor at den nye atkomstveien skal runde Kjevikhalvøya og forsere sørenden i kulvert.

Ifølge vedtaket i går skal utredningen og arbeidet med ny reguleringsplan skje parallelt. Formannskapet vedtok samtidig å droppe det såkalte sørlige ge alternativet, altså bro over Topdalsfjorden i linje fra bensinstasjonen på Hamresanden.